اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر روابط والد-کودک و هنر-بازیدرمانی شناختی-رفتاری بر سرمایه عاطفی مادران دارای کودک تک والد
|
نسیم استکی آزاد ، محسن گل پرور ، ایلناز سجادیان |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) ، drmgolparvar@gmail.com |
|
چکیده: (1750 مشاهده) |
مقدمه: مادران دارای کودک تک والد به دلیل تنها بودن در ایفای نقشهای والدینی، نیازمند یاری و مساعدت فراوانی هستند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر روابط والد-کودک و هنر-بازیدرمانی شناختی-رفتاری بر سرمایه عاطفی و مولفههای آن در مادران تک والد اجرا شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با سه گروه و در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران تک والد و کودکان 6 تا 12 سال آنها بود. از جامعه آماری مورد اشاره 54 نفر از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 18 نفر) گمارده شدند. از پرسشنامه سرمایه عاطفی گل پرور برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. دو گروه بازیدرمانی مبتنی بر روابط والد-کودک و هنر-بازیدرمانی شناختی-رفتاری طی 10 جلسه (90 تا 120 دقیقه هر جلسه) تحت درمان قرار گرفتند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تک و چند متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که در سرمایه عاطفی کلی بین بازی-هنردرمانی شناختی-رفتاری با بازیدرمانی مبتنی بر روابط والد-کودک (05/0>p) و گروه کنترل (01/0>p) و بین بازیدرمانی مبتنی بر روابط والد-کودک با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p). در عاطفه مثبت بین گروه هنر-بازیدرمانی شناختی-رفتاری و گروه بازیدرمانی مبتنی بر روابط والد-کودک با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (01/0>p). همچنین در احساس انرژی بین گروه هنر-بازیدرمانی شناختی-رفتاری با گروه کنترل و در شادمانی بین گروه هنر-بازیدرمانی شناختی-رفتاری با گروه بازیدرمانی مبتنی بر روابط والد-کودک و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (01/0>p).
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر هنر-بازیدرمانی شناختی-رفتاری و بازیدرمانی مبتنی بر روابط والد-کودک بر افزایش مؤلفههای سرمایه عاطفی، استفاده از این درمانها در مراکز درمانی برای مادران تک والد وکودکان آنها میتواند مد نظر قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: بازی درمانی، هنردرمانی، سرمایه عاطفی، مادران، کودکان تک والد |
|
متن کامل [PDF 279 kb]
(791 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/9 | پذیرش: 1400/9/12 | انتشار: 1400/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|