| بررسی عوامل مؤثر بر ارتباط دانشجو- بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز | 
								
								  | مهسا خدمتی زارع      ،    روح انگیز نوروزی نیا      ،    مریم آقابراری      ،    سیده صغری طاهر هریکندئی      | 
								
								  | دانشگاه علوم پزشکی البرز.کرج. ایران. ، aghabararym@gmail.com | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (2454 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: لازم است دانشجویان پرستاری به عنوان افرادی که با بیماران تعامل مستقیم دارند، از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردار باشند؛ چرا که برقراری ارتباط موثر، سبب بهبود و ارتقاء مهارت های بالینی آنها می شود و برای مراقبت موفقیت آمیز از بیمار ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر ارتباط دانشجو- بیمار، از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1399 انجام شد. روش کار: این مطالعه مقطعی، از نوع توصیفی است که در آن به روش سرشماری، کلیه دانشجویان ترم 3 تا 8 مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز وارد مطالعه شدند. ابزار گرداوری داده ها، پرسشنامه الکترونیک محقق ساخته شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و بررسی عوامل موثر بر ارتباط دانشجو- بیمار بود. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار spss نسخه 26 و آمار توصیفی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
 یافته ها: در این مطالعه در مجموع 149 دانشجوی کارشناسی پرستاری شرکت کردند. طبق یافته ها، دانشجویان، عوامل حرفه ای را با میانگین 65/0±98/3 به عنوان بیشترین و عوامل فردی را با میانگین 55/0±44/3 به عنوان کمترین عامل موثر بر ارتباط خود با بیمار شناسایی کردند.
 نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بر اساس دیدگاه دانشجویان به ترتیب، عوامل حرفه ای، محیطی، شرایط بالینی، و آموزشی در درجه اول اهمیت و سپس عوامل اجتماعی و فردی می توانند بر ارتباط دانشجو- بیمار موثر باشند. مسوولان سیستم آموزشی و درمانی، با برطرف کردن کاستی هایی که در این زمینه وجود دارد، می توانند به بهبود شرایط کیفی آموزش دانشجویان و نیز  ارتقای کیفی و کمی خدمات مراقبتی ارائه شده توسط دانشجویان به بیماران کمک نمایند.
 
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  ارتباط، بیمار، دانشجوی پرستاری | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 261 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1486 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1400/1/18 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |