مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی رشته پرستاری در ایران و دانشگاه UCB کانادا: یک مطالعه تطبیقی
|
لیلا رادرزم ، حسن بابامحمدی ، منیر نوبهار  |
داشگاه علوم پزشکی سمنان ، babmohamady2007@gmail.com |
|
چکیده: (2113 مشاهده) |
مقدمه: از اهمیت آموزش در توسعه پرستاری به عنوان یک حرفه و یک علم بسیار یاد شده است. برای موفقیت هر چه بیشتر رشته کارشناسی پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه درسی آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهرهبرداری از تجارب و راهبردها در دانشگاههای موفق، امری ضروری است. این مطالعه نیز با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) کانادا انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی ـ تطبیقی است که در سال 1399 به روش بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه؛ محتوا، برنامه درسی و جزئیات مقطع کارشناسی پرستاری را در ایران و دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا مورد مقایسه قرار داده است.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که در دانشگاه بریتیش کلمبیا افراد علاقهمند به پرستاری بر اساس توانمندی و بدون آزمون وارد دانشگاه میشوند و بعد از فراغت از تحصیل در صورت کسب مدارک RN یا LPN میتوانند مشغول به کار شوند، حال آنکه در ایران دانشجویان بعد از قبولی در آزمون سراسری وارد دانشگاه میشوند و بعد از فارغالتحصیلی جهت گذراندن طرح در بیمارستانها مشغول به کار میشوند. همچنین در بریتیش کلمبیا در برنامههای درسی به بعد تحقیق در پرستاری در هر دو رویکرد کمی و کیفی و نیز سالمندشناسی و ارتباط درمانی توجه ویژهای شده است و دانشجویان قبل از ورود به بالین، مهارتهای پرستاری را طی چند دوره آموزش میبینند، اما در ایران، دانشجویان تنها بعد از گذراندن یک دوره آموزش مهارت پرستاری در آزمایشگاه مهارتی (Skill Lab)، جهت کارآموزی وارد بالین میشوند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تفاوت عمده بین دو دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا و دانشکدههای پرستاری ایران در مقطع کارشناسی، در نحوه پذیرش دانشجو و همچنین کسب شرایط لازم برای اشتغال در حرفه پرستاری میباشد. بهرغم وجود تشابهات زیاد، تفاوتهایی نیز در اهداف، رسالت، چشمانداز و واحدهای درسی به چشم میخورد. با توجه به اینکه برنامه رشته کارشناسی پرستاری در ایران، در سال 1393 مورد بازنگری قرار گرفته است، انجام مطالعات توصیفی در مورد توانمندیهای کسب شده و محتوای برنامه میتواند با رفع نقاط ضعف احتمالی، به ارتقای هر چه بیشتر آن کمک کند.
|
|
واژههای کلیدی: مطالعه تطبیقی، کارشناسی پرستاری، ایران، دانشگاه بریتیش کلمبیا |
|
متن کامل [PDF 267 kb]
(1039 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/26 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|