| بررسی سطح آمادگی یادگیری خودراهبر در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | 
								
								  | سلیمان احمدی  ،    سمیه سهرابی      ،    امین حبیبی      ،    ندا عرب زاده      | 
								
								  | ﮔﺮوه آموزش پزشکی، داﻧﺸﻜﺪه مجازی آموزش پزشکی و مدیریت،  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، nedar8890@gmail.com | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (3550 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: یادگیری خودراهبر یکی از مهمترین صلاحیتهایی است که باعث استقلال فرد در یادگیری و زمینهساز یادگیری مادامالعمر میشود. در حرفه پرستاری با توجه به رشد روزافزون دانش و پیشرفت تکنولوژی، خودراهبری در یادگیری از اهمیت ویژهای برخوردار است. روش کار: در این مطالعه تحلیلی- مقطعی، جامعه پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسیارشد پرستاری بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه حداقل 225 نفر برآورد شد که به روش طبقهای-تصادفی از میان دانشجویان مورد مطالعه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامهای مشتمل بر دو بخش استفاده شد. بخش اول پرسشنامه شامل اطلاعات فردی-اجتماعی شرکتکنندگان بود. بخش دوم پرسشنامه به ارزیابی سطح آمادگی یادگیری خودراهبر دانشجویان میپرداخت، که به این منظور از پرسشنامه استاندارد گاگلیلمینو استفاده شد.
 یافتهها: در مجموع 225 دانشجو که 68 درصد از آنها مونث بودند، در این پژوهش شرکت داشتند. میانگین امتیاز کلی دانشجویان از پرسشنامه تعیین سطح آمادگی یادگیری خودراهبر 05/19±44/214 امتیاز بود. 8 درصد از دانشجویان از سطح پایین، 8/13 درصد از سطح متوسط و 2/78 درصد از سطح بالای آمادگی یادگیری خودراهبر برخوردار بودند. رابطه آماری معناداری میان سن (003/0= P) و جنسیت (04/0= P) دانشجویان با سطح آمادگی یادگیری خودراهبر در آنها وجود داشت. رابطه آماری معناداری میان مقطع تحصیلی دانشجویان با سطح آمادگی یادگیری خودراهبر مشاهده نشد.
 نتیجهگیری: دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سطح نسبتاً بالایی از آمادگی یادگیری خودراهبر برخوردارند. با این حال بازبینی برنامههای آموزشی دانشجویان پرستاری در مقاطع کارشناسی و کارشناسیارشد (تاکید بیشتر بر یادگیری گروهی و تفکر انتقادی) و توجه به اصل دانشجومحوری در فرایند آموزش میتواند به ارتقای مهارت دانشجویان در این زمینه کمک کند.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  یادگیری خودراهبر، دانشجویان پرستاری، یادگیری مادامالعمر، آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 233 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1593 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1400/4/9 | پذیرش: 1400/9/12 | انتشار: 1400/11/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |