[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 41-30 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین ادراک دانشجویان پرستاری از آموزش بالینی به شیوه نقشه کشی مفهومی: مطالعه ی کیفی
شادی دهقان زاده ، آرزو منفرد
دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ، shadidehghan90@gmail.com
چکیده:   (1126 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی پرستاری فرصت آموختن مهارت­ها و شایستگی­های مورد نیاز حرفه را فراهم می­سازد. از این­رو بکارگیری روشهای آموزشی نوین همچون نقشه مفهومی در پرستاری می­تواند مفید باشد. هدف از این مطالعه تبیین ادراک دانشجویان پرستاری از آموزش بالینی به شیوه نقشه­کشی مفهومی بود.
روش کار: مطالعه حاضر یک تحقیق کیفی است که به روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی با مشارکت 16 دانشجوی ترم ششم پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت که واحد کارآموزی مراقبت ویژه را به روش نقشه مفهومی گذرانده بودند در سال 98-97 در شهر رشت، انجام گرفت. داده­های مطالعه از طریق مصاحبه­های عمیق نیمه­ساختار یافته جمع­آوری شد؛ و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی Graneheim و Lundman با بکارگیری نرم­افزار MAXQDA تحلیل گردید.
یافته­ها: مضمون اصلی مطالعه "آموزش بالینی اثر بخش" بود که از سه طبقه اصلی "کارآمدی آموزش بالینی" شامل زیرطبقات "تعمیق یادگیری"، "یادگیری خودهدایت­شونده"، "عینیت یافتن فرایند پرستاری" و "سازگاری"، "هدایت فرایند تفکر" شامل زیرطبقات "دریافت تصویری کلی"، "پرورش تفکر منتقدانه و استدلال بالینی" و "بازاندیشی" و "گامی به­سوی حرفه­ای شدن" شامل زیرطبقات "تعامل حرفه­ای"، "مراقبت مددجومحور" و "جستجوی کمک" تبیین شد.
نتیجه­گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که روش آموزشی نقشه مفهومی روشی مفید در آموزش پرستاری بوده که دانشجویان آن را آموزش بالینی اثربخش دانستند. این روش ابزاری قدرتمند در آموزش پرستاری بالینی در طراحی برنامه مراقبت پرستاری است که می­توان آن را جایگزین روشهای سنتی نمود.
 
واژه‌های کلیدی: تحقیق کیفی، دانشجویان، پرستاری، یادگیری فعال
متن کامل [PDF 304 kb]   (436 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/13 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehghanzadeh S, monfared A. Explaining Nursing Students' Perceptions of Clinical Teaching Through Concept Mapping: A Qualitative Study. 3 JNE 2022; 11 (3) :30-41
URL: http://jne.ir/article-1-1314-fa.html

دهقان زاده شادی، منفرد آرزو. تبیین ادراک دانشجویان پرستاری از آموزش بالینی به شیوه نقشه کشی مفهومی: مطالعه ی کیفی. آموزش پرستاری. 1401; 11 (3) :30-41

URL: http://jne.ir/article-1-1314-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645