| مقایسه اثربخشی الگوی آموزشی بایبی و گانیه بر تفکر نقادانه و خلاق دانش آموزان | 
								
								  | فائزه میرصمدی    ،    علی نقی اقدسی،    تورج هاشمی،    شهرام واحدی | 
								
								  | دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (2759 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: ﮔﺴﺘﺮش ﺗﻔﮑﺮ نقادانه و خلاق یﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮیﻦ اﻫﺪاف ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ اﺳﺖ. مدل آموزشی بایبی و گانیه از جمله روشهای تدریس هستند که به نظر میرسد در تقویت این دسته از مهارتهای تفکر نقش داشته باشند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مدل آموزشی بایبی و مدل آموزشی گانیه بر تفکر نقادانه و خلاق دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام شد. روش کار: جامعه آماری این پژوهش نیمهآزمایشی (پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه) دربرگیرنده کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود که تعداد 60 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه (20 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. هر سه گروه پرسشنامه ارزیابی مهارت تفکر خلاق کارتر (2009) و آزمون تفکر انتقادی واتسون- گلیرز را به عنوان پیشآزمون تکمیل کردند و پس از اتمام هشت جلسه 60 الی 90 دقیقهای مدل آموزشی بایبی و هشت جلسه 60 الی 90 دقیقهای مدل آموزشی گانیه (هریک هفتهای دو جلسه به مدت 4 هفته) پرسشنامههای مذکور توسط گروهها تکمیل شد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیره در نرمافزار SPSS.15 تحلیل شدند.
 یافتهها: هر دو الگوی آموزشی بایبی و مدل آموزشی گانیه بر تفکر نقادانه و تفکر خلاق دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه تاثیر معناداری داشتند (001/0p<)؛ با این حال، مدل آموزشی بایبی نسبت به مدل آموزشی گانیه بر ارتقای تفکر نقادانه و تفکر خلاق تاثیر بیشتری داشتند (001/0p<).
 نتیجهگیری: با توجه به برتری اثربخشی مدل آموزشی بایبی بر پرورش تفکر نقادانه و تفکر خلاق دانشآموزان استفاده از این روش تدریس به دلیل شواهد پژوهشی اندک با احتیاط بیشتری توصیه میشود؛ با این حال، بایستی اهمیت برگزاری دورههای آموزش این رویکرد به معلمان و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت توضیح داده شود.
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  آموزش، الگو، بایبی، گانیه، تفکر نقادانه، تفکر خلاق | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 263 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1165 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1400/5/28 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  |