[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 84-73 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر تاب آوری و سازگاری روانی- اجتماعی مبتلایان به اسکلروز متعدد
الهام اسدپور ، مهرداد آذربرزین ، مریم مقیمیان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد ، azar_mehrdad@Yahoo.com
چکیده:   (1789 مشاهده)
مقدمه: مداخلاتی چون آموزش مهارت­های زندگی می­تواند خوب بودن جسمی و روانی افراد مبتلا به اسکلروز متعدد را ارتقا دهد، لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت­های زندگی بر تاب آوری و سازگاری روانی- اجتماعی مبتلایان به اسکلروز متعدد مراجعه کننده به بیمارستان کاشانی اصفهان در سال 1399 انجام شد.
روش کار: این پژوهش نیمه تجربی، تک گروهی قبل و بعد بود. نمونه پژوهش تعداد 85 نفر از افراد مبتلا به اسکلروز متعدد دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند که در شش ماه اول سال 1399 به درمانگاه بیمارستان کاشانی مراجعه نمودند. از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، مقیاس سازگاری روانی اجتماعی با بیماری و پرسشنامه تاب آوری کونور دیویدسون جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. برنامه آموزش مهارتهای زندگی اجرا گردید و تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارspss  نسخه 21 و با آزمون های آمار توصیفی و تی زوجی انجام گردید.
یافته ها: این پژوهش نشان داد که بین میانگین نمره تاب آوری و سازگاری روانی- اجتماعی مبتلایان به اسکلروز متعدد قبل و بعد از آموزش تفاوت معناداری وجود داشت. میانگین نمره تاب آوری قبل از آموزش 43/71 و سازگاری روانی اجتماعی 32/105 بود که پس از آموزش میاتگین  نمره تاب آوری به 29/92 و میانگین سازگاری روانی اجتماعی به 98/134 افزایش یافت  و این تفاوت از نظر آماری معنا دار بود(p< 001/0)  
نتیجه گیری: به کارگیری آموزش مهارت های زندگی بر میزان تاب آوری و سازگاری روانی و اجتماعی مبتلایان به اسکلروز متعدد موثر است چرا که هدف اصلی این آموزش ها آماده سازی و کمک به بیمار برای حل مساله و مشکلاتی است که به دلیل بیماری با آن مواجه می شود، لذا استفاده از این آموزشها برای این بیماران توصیه می­گردد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، اسکلروز متعدد، تاب آوری،   سازگاری روانی، سازگاری اجتماعی، مهارت های زندگی.
متن کامل [PDF 303 kb]   (578 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/22 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadpour E, Azarbarzin M, Moghimian M. Investigating the Effect of Life Skills Training on Resilience and Psycho-Social Adaptation of Multiple Sclerosis Patients. 3 JNE 2022; 11 (3) :73-84
URL: http://jne.ir/article-1-1373-fa.html

اسدپور الهام، آذربرزین مهرداد، مقیمیان مریم. بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر تاب آوری و سازگاری روانی- اجتماعی مبتلایان به اسکلروز متعدد. آموزش پرستاری. 1401; 11 (3) :73-84

URL: http://jne.ir/article-1-1373-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4657