مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان
|
سجاد یاراحمدی ، حسن بابا محمدی ، منیر نوبهار  |
دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، babamohamadi@semums.ac.ir |
|
چکیده: (۲۱۶۹ مشاهده) |
مقدمه: برای موفقیت هرچه بیشتر رشته کارشناسی پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه درسی آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره برداری از تجارب و راهبردهای تجربهشده در دانشگاههای موفق، امری ضروری است. این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تطبیقی است که با استفاده از مدل چهار مرحلهای Bereday شامل توصیف، تفسیر، مجاورت و مقایسه انجام شده است. جزئیات ارائهشده از برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران برگرفته از وبسایت وزارت بهداشت ایران و دانشگاه ساوت همپتون دریافت شده است.
یافتهها: علیرغم وجود شباهت هایی در محتوی درسی، تفاوتهایی ازنظر پذیرش دانشجو و طول دوره تحصیل بین دو نظام آموزشی وجود دارد. در دانشگاه ساوتهمپتون بر تربیت مدیرانی با رویکرد پژوهش محور و ادغام فناوری تأکید شده است ولی در ایران به این موضوع کمتر توجه شده است. در دانشگاه ساوت همپتون توجه به پژوهش در انتهای تحصیل باعث شده که دانشجو با شناخت مشکلات، به سمت تحقیق کشیده شود، این در حالی است که در ایران واحد پژوهشی در ابتدای تحصیل ارائه میشود. استراتژیهای آموزشی در دانشگاه ساوت همپتون بهصورت دانشجو محور و در ایران معلم محور است. مشکلات روز جامعه در برنامه درسی آنلاین دانشگاه ساوت همپتون دیده میشود، ولی در برنامه درسی ایران انعطاف کمتری وجود دارد و بر دانش محوری تمرکز شده است. دانش آموختگان در انگلستان به سمت بیمارستانها و جامعه سوق داده میشوند ولی در ایران دانشآموختگان عمدتاً به سمت بیمارستانها سوق داده میشوند و توانمندی آنها در به عهده گیری سایر نقشهای اجتماعی دیده نمیشود.
نتیجهگیری: نیاز است که در برنامه آموزش کارشناسی پرستاری ایران علاوه بر توسعه مهارتهای حرفه ای بر تربیت مدیرانی با رویکرد پژوهش محور تمرکز شود. همچنین لازم است، بر اصول دانشجو محوری بهجای معلممحوری؛ مشکل محوری بهجای دانش محوری و جامعه محوری بهجای بیمارستان محوری تأکید شود.
|
|
واژههای کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه آموزشی، کارشناسی پرستاری، ایران، دانشگاه ساوتهمپتون |
|
متن کامل [PDF 333 kb]
(۷۵۴ دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/15 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|
|
Yarahmadi S, Babamohamadi H, Nobahar M. A Comparative Study of Iranian bachelor's nursing education system with the University of Southampton, UK. 3 JNE 2022; 11 (3) :63-72 URL: http://jne.ir/article-1-1407-fa.html
یاراحمدی سجاد، بابا محمدی حسن، نوبهار منیر. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان. آموزش پرستاری. ۱۴۰۱; ۱۱ (۳) :۶۳-۷۲ URL: http://jne.ir/article-۱-۱۴۰۷-fa.html
|