[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 73-61 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک و آموزش مبتنی بر فراشناخت بر نیازهای اساسی روانشناختی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2
فاطمه پهلوان ، خسرو رمضانی ، یوسف رسولی
استادیار، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Kh.ramezani@gmail.com
چکیده:   (847 مشاهده)
مقدمه: سلامت جسمانی و روانی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با نیازهای بنیادین روانشناختی ارتباط دارد. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک و آموزش مبتنی بر فراشناخت بر نیاز‌های بنیادین روانشناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به بیمارستان شهدای نی­ریز در استان فارس در سال 1400 بودند. تعداد 60 تن بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به شیوه هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک کنترل جایدهی شدند( هر گروه 20 نفر). جمع آوری داده­ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس نیاز‌های بنیادین روانشناختی BPNS)) انجام شد. پس از اجرای پیش­آزمون، گروهای آزمایش 1 و 2 تحت 12 جلسه 75 دقیقه ای (هفته­ ای 2­ جلسه) رفتار درمانی دیالکتیک و آمورش مبتنی بر فراشناخت بصورت جداگانه قرار گرفتند. تحلیل داده­ها در نرم افزار  Spssنسخه 23 انجام شد (0/05P<).
یافته‌ها: بین گروه­ها از نظر سن، جنسیت، تحصیلات، اشتغال و تأهل تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<P). رفتار درمانی دیالکتیک و آموزش مبتنی بر فراشناخت هر دو منجر به افزایش نیاز‌های بنیادین روانشناختی و زیر مقیاس های شایستگی، خودپیروی و ارتباط در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شد (0/001P<).
نتیجهگیری: رفتار درمانی دیالکتیک و آموزش مبتنی بر فراشناخت هر دو منجر به افزایش نیاز‌های بنیادین روانشناختی گردید. پیشنهاد می‌شود که از این مداخله ها با اولویت رفتار درمانی دیالکتیک جهت توانبخشی بیمارن دیابتی نوع 2 استفاده گردد.
 
واژه‌های کلیدی: رفتاردرمانی دیالکتیک، آموزش فراشناخت، نیازهای اساسی روانشناختی، بیماران دیابتی نوع 22
متن کامل [PDF 305 kb]   (361 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/11 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pahlavan F, Ramezani K, Rasouli Y. A Comparison of the Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy and Training Based on Metacognition on Basic Psychological Needs of Type 2 Diabetes Patients. 3 JNE 2023; 12 (1) :61-73
URL: http://jne.ir/article-1-1460-fa.html

پهلوان فاطمه، رمضانی خسرو، رسولی یوسف. مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک و آموزش مبتنی بر فراشناخت بر نیازهای اساسی روانشناختی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. آموزش پرستاری. 1402; 12 (1) :61-73

URL: http://jne.ir/article-1-1460-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645