| مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک و آموزش مبتنی بر فراشناخت بر نیازهای اساسی روانشناختی  در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 | 
								
								  | فاطمه پهلوان      ،    خسرو رمضانی      ،    یوسف رسولی      | 
								
								  | استادیار، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Kh.ramezani@gmail.com | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (2164 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: سلامت جسمانی و روانی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با نیازهای بنیادین روانشناختی ارتباط دارد. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک و آموزش مبتنی بر فراشناخت بر نیازهای بنیادین روانشناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شده است. روش کار: مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به بیمارستان شهدای نیریز در استان فارس در سال 1400 بودند. تعداد 60 تن بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به شیوه هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک کنترل جایدهی شدند( هر گروه 20 نفر). جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی BPNS)) انجام شد. پس از اجرای پیشآزمون، گروهای آزمایش 1 و 2 تحت 12 جلسه 75 دقیقه ای (هفته ای 2 جلسه) رفتار درمانی دیالکتیک و آمورش مبتنی بر فراشناخت بصورت جداگانه قرار گرفتند. تحلیل دادهها در نرم افزار  Spssنسخه 23 انجام شد (0/05P<).
 یافتهها: بین گروهها از نظر سن، جنسیت، تحصیلات، اشتغال و تأهل تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<P). رفتار درمانی دیالکتیک و آموزش مبتنی بر فراشناخت هر دو منجر به افزایش نیازهای بنیادین روانشناختی و زیر مقیاس های شایستگی، خودپیروی و ارتباط در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شد (0/001P<).
 نتیجهگیری: رفتار درمانی دیالکتیک و آموزش مبتنی بر فراشناخت هر دو منجر به افزایش نیازهای بنیادین روانشناختی گردید. پیشنهاد میشود که از این مداخله ها با اولویت رفتار درمانی دیالکتیک جهت توانبخشی بیمارن دیابتی نوع 2 استفاده گردد.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  رفتاردرمانی دیالکتیک، آموزش فراشناخت، نیازهای اساسی روانشناختی، بیماران دیابتی نوع 22 | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 305 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (729 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1401/6/11 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |