دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، Behzad.gholamveisi@gmail.com
چکیده: (1666 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی از مهم ترین موضوعات آموزشی در رشته های علوم پزشکی، بویژه پرستاری،مامایی و تکنولوژی جراحی می باشد که هم در عملکرد بالینی دانشجویان و هم در آینده شغلی آنان موثر می باشد. باتوجه به اهمیت کیفیت آموزش بالینی این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بوده که با مشارکت 250 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال های 1398 و 1399 و به روش سرشماری به انجام رسید. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی بر گرفته از مطالعه قربانیان و همکاران (1393) بود. پس از اتمام نمونه گیری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت .
یافته ها: براساس نتایج آنالیز 158 نفر (%2/63) شرکت کنندگان زن بودند. بیشتر دانشجویان 135 نفر (54%) دانشجوی رشته پرستاری و ترم 6 (8/22 درصد) بودند. از دیدگاه دانشجویان اهداف و برنامه آموزشی با میانگین و انحراف معیار 12/3 ± 74/22 از نقاط قوت آموزشی بود. در حیطه برخورد با دانشجو میانگین و انحراف معیار نمره 541/1 ± 544/7 بود. براساس نتایج آنالیز بین سن، جنسیت و محل سکونت با حیطه های مورد ارزیابی ارتباطی وجود نداشت (050/0
نتیجه گیری: کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه اکثر دانشجویان رشته های دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در حد مطلوب بوده اما باید در جهت ارتقای نقاط ضعف در راستای بهتر کردن کیفیت آموزش بالینی به تفاوت های ویژگی دموگرافیک دانشجویان و همچنین ابعاد مختلف کیفیت آموزش بالینی توجه گردد.
Seidi J, Fotohi P, Rahimi S, Salawati Ghasemi S, Azadnia A, gholamveisi B. Investigating Factors Affecting on Quality of Clinical Education and its Related Factors in Nursing and Midwifery students in Kurdistan University of Medical Sciences. 3 JNE 2023; 12 (2) :58-65 URL: http://jne.ir/article-1-1469-fa.html
صیدی جمال، فتوحی پرویز، رحیمی سارا، صلواتی قاسمی شهناز، آزاد نیا آرین، غلام ویسی بهزاد. بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی و عوامل زمینه ای مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. آموزش پرستاری. 1402; 12 (2) :58-65