[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 65-58 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی و عوامل زمینه ای مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
جمال صیدی ، پرویز فتوحی ، سارا رحیمی ، شهناز صلواتی قاسمی ، آرین آزاد نیا ، بهزاد غلام ویسی
دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، Behzad.gholamveisi@gmail.com
چکیده:   (1666 مشاهده)
 مقدمه: آموزش بالینی از مهم ترین موضوعات آموزشی در رشته های علوم پزشکی، بویژه پرستاری،مامایی و تکنولوژی جراحی می باشد که هم در عملکرد بالینی دانشجویان و هم در آینده شغلی آنان موثر می باشد. باتوجه به اهمیت کیفیت آموزش بالینی این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بوده که با مشارکت 250 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال های 1398 و 1399  و به روش سرشماری به انجام رسید. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی بر گرفته از مطالعه قربانیان و همکاران (1393) بود. پس از اتمام نمونه گیری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت .
یافته ها: براساس نتایج آنالیز 158 نفر (%2/63) شرکت کنندگان زن بودند. بیشتر دانشجویان 135 نفر (54%) دانشجوی رشته پرستاری و ترم 6 (8/22 درصد) بودند. از دیدگاه دانشجویان اهداف و برنامه آموزشی با میانگین و انحراف معیار 12/3 ± 74/22 از نقاط قوت آموزشی بود. در حیطه برخورد با دانشجو میانگین و انحراف معیار نمره 541/1 ± 544/7 بود.  براساس نتایج آنالیز بین سن، جنسیت و محل سکونت با حیطه های مورد ارزیابی ارتباطی وجود نداشت (050/0 نتیجه گیری: کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه اکثر دانشجویان رشته های دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در حد مطلوب بوده اما باید در جهت ارتقای نقاط ضعف در راستای بهتر کردن کیفیت آموزش بالینی به تفاوت های ویژگی دموگرافیک دانشجویان و همچنین ابعاد مختلف کیفیت آموزش بالینی توجه گردد.
 
واژه‌های کلیدی: کارشناسی، تکنولوژی جراحی، پرستاری، مامایی، ارزشیابی، آموزش بالینی.
متن کامل [PDF 250 kb]   (704 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/8 | پذیرش: 1402/3/10 | انتشار: 1402/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seidi J, Fotohi P, Rahimi S, Salawati Ghasemi S, Azadnia A, gholamveisi B. Investigating Factors Affecting on Quality of Clinical Education and its Related Factors in Nursing and Midwifery students in Kurdistan University of Medical Sciences. 3 JNE 2023; 12 (2) :58-65
URL: http://jne.ir/article-1-1469-fa.html

صیدی جمال، فتوحی پرویز، رحیمی سارا، صلواتی قاسمی شهناز، آزاد نیا آرین، غلام ویسی بهزاد. بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی و عوامل زمینه ای مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. آموزش پرستاری. 1402; 12 (2) :58-65

URL: http://jne.ir/article-1-1469-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710