[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 76-67 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی با کیفیت مراقبت پرستاری: یک مطالعه مقطعی
نرجس مشتاقی خوزانی ، عباس حسینی ، صدیقه فرضی ، محمدجواد طراحی
استادیار، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، a_hoseini@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (2215 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی و قدرت تصمیم گیری بالینی پرستاران از عوامل بهبود کیفیت مراقبت سلامت است. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی با کیفیت مراقبت پرستاری در پرستاران بخش های داخلی جراحی انجام شد.

روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی به صورت مقطعی با مشارکت 226 پرستار شاغل در بخش های داخلی-جراحی مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1400 انجام شد. داده ها از طریق پرسشنامه های مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا، تصمیم گیری بالینی و کیفیت مراقبت پرستاری و با استفاده از نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای متناسب با حجم جمع آوری شد. یافته ها با استفاده از آزمون های توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه)در نرم افزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شد. سطح معناداری 05/0>P  در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین نمره تفکر انتقادی، تصمیم گیری بالینی و کیفیت مراقبت پرستاری به ترتیب15/3± 99/7، 98/13± 72/87 و 97/26± 43/199بود. کیفیت مراقبت پرستاری بالا (2/83 درصد) و تفکر انتقادی ضعیف(1/88 درصد) برخوردار بودند. ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معناداری بین نمره تفکر انتقادی با نمره کیفیت مراقبت پرستاری نشان نداد (28/0=P)؛ اما نتایج ارتباط معناداری بین نمره تصمیم‌گیری بالینی با نمره کیفیت مراقبت پرستاری را نشان داد (001/0>P).
نتیجه گیری: یافته ها نشان داد ارتباط معناداری بین نمره تصمیم گیری بالینی با نمره کیفیت مراقبت های پرستاری مشاهده شد اما بین نمره تفکر انتقادی با نمره کیفیت مراقبت های پرستاری ارتباط معنادار مشاهده نشد. علاوه بر این تفکر انتقادی مشارکت کنندگان در سطح ضعیف گزارش شد لذا لزوم آموزش دانشجویان پرستاری و پرستاران در جهت تقویت تفکر انتقادی و در نهایت بهبود قدرت تصمیم گیری بالینی و افزایش کیفیت مراقبت پرستاری توصیه می شود.


 
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، تصمیم گیری بالینی، پرستاران، کیفیت مراقبت پرستاری، مطالعه توصیفی تحلیلی
متن کامل [PDF 413 kb]   (1113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/12 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moshtaghi khozani N, Hosseini A, Farzi S, Tarrahi M J. Investigating the Relationship between Critical Thinking and Clinical Decision-Making with the Quality of Nursing Care: a Cross-Sectional Study. 3 JNE 2023; 12 (4) :67-76
URL: http://jne.ir/article-1-1472-fa.html

مشتاقی خوزانی نرجس، حسینی عباس، فرضی صدیقه، طراحی محمدجواد. بررسی ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی با کیفیت مراقبت پرستاری: یک مطالعه مقطعی. آموزش پرستاری. 1402; 12 (4) :67-76

URL: http://jne.ir/article-1-1472-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710