بررسی نیازهای آموزشی تکنولوژیست های اتاق عمل بیمارستان های منتخب اصفهان و فاکتورهای مرتبط با آن در سال 1400
|
رضا خرم مکان ، جواد خلیلی ، آذر عرب خزایی ، آذین عرب خزایی ، حامد بلیاد چالدشتی ، اطهر امید ، سید هادی رودباری ، احمد قدمی |
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، ghadami@nm.mui.ac.ir |
|
چکیده: (407 مشاهده) |
مقدمه: از آنجایی که هر فرد دارای خصوصیات ویژهای میباشد،نیازهای یادگیری وی نیز متفاوت بوده، اولین و اساسیترین گام در آموزش،بررسی نیازهای آموزشی است،این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی تکنولوژیست های اتاق عمل بیمارستانهای منتخب اصفهان و فاکتورهای مرتبط با آن در سال 1400، انجام شد.
روش کار: ابزار جمعآوری دادهها در این مطالعه توصیفی تحلیلی، پرسشنامه محققساختهای که شامل 4 حیطه دانش عمومی و تخصصی، مدیریت حوزه جراحی، انگیزه شغلی و میزان نیاز به برگزاری دوره های آموزش جامع ویژه تکنولوژیست های اتاق عمل بود، در اختیار50نفر از تکنولوژیستهای اتاق عمل که به روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شده بودند، در اتاق عمل محل اشتغال آنان، قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی(میانگین و درصد فراوانی) و تحلیلی(اسپیرمن و کای اسکوئر) بوسیله نسخه 16 نرم افزار SPSS تحلیل شد.
یافتهها:40نفربطور کامل پرسشنامه را تکمیل کردند.میانگین نمرات نیازسنجی در حوزههای دانش عمومی و تخصصی،مدیریت حوزه جراحی و نیاز و علاقه به ارتقای سطح دانش و نیز ضرورت برگزاری دوره های آموزشی و مشاوره ای تخصصی جامع تکنولوژیستهای اتاق عمل به ترتیب معادل 75/6±37/44(نیاز متوسط رو به بالا )، 76/6±50/28(نیاز متوسط) و 93/1±72/9(نیاز متوسط رو به بالا) و میانگین نمرات انگیزه شغلی نیز 55/2±60/17(انگیزه متوسط رو به بالا) بود.
نتیجهگیری:میانگین نمرات نیاز تکنولوژیستهای اتاق عمل به آموزش و ارتقاء در حوزه دانش عمومی و تخصصی بیشتر بود و در این حوزه نیز نیاز به آموزش در مباحث ارگونومی و آناتومی بیشتر از سایر مباحث است و پیشنهاد میشود تا دورههای آموزشی مفید در این مباحث و متناسب با رشته تکنولوژی اتاق عمل اجرا شود. همچنین نتایج بررسی انگیزه شغلی آنان نشان دهنده انگیزه نسبتا مطلوبشان جهت انجام وظایف محوله بوده و آنان حقوق کم و ساعات کاری زیاد را از عوامل کاهنده انگیزه شغلی خود قلمداد کردند.
|
|
واژههای کلیدی: تکنولوژیست اتاق عمل، نیاز آموزشی، مطالعه توصیفی |
|
متن کامل [PDF 327 kb]
(164 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/19 | پذیرش: 1402/9/6 | انتشار: 1402/9/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|