[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 56-47 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نیازهای آموزشی تکنولوژیست های اتاق عمل بیمارستان های منتخب اصفهان و فاکتورهای مرتبط با آن در سال 1400
رضا خرم مکان ، جواد خلیلی ، آذر عرب خزایی ، آذین عرب خزایی ، حامد بلیاد چالدشتی ، اطهر امید ، سید هادی رودباری ، احمد قدمی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، ghadami@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (407 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی که هر فرد دارای خصوصیات ویژه­ای می­باشد،نیازهای یادگیری وی نیز متفاوت بوده، اولین و اساسی­ترین گام در آموزش،بررسی نیازهای آموزشی است،این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی تکنولوژیست های اتاق عمل بیمارستان­های منتخب اصفهان و فاکتورهای مرتبط با آن در سال 1400، انجام شد.
روش کار: ابزار جمع­آوری داده­ها در این مطالعه توصیفی تحلیلی، پرسشنامه محقق­ساخته­ای که شامل 4 حیطه دانش عمومی و تخصصی، مدیریت حوزه جراحی، انگیزه شغلی و میزان نیاز به برگزاری دوره های آموزش جامع ویژه تکنولوژیست های اتاق عمل بود، در اختیار50نفر از تکنولوژیست­های اتاق عمل که به روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شده بودند، در اتاق عمل محل اشتغال آنان، قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون­های آماری توصیفی(میانگین و درصد فراوانی) و تحلیلی(اسپیرمن و کای اسکوئر) بوسیله نسخه 16 نرم افزار SPSS تحلیل شد.
یافته­ها:40نفربطور کامل پرسشنامه را تکمیل کردند.میانگین نمرات نیازسنجی در حوزه­های دانش عمومی و تخصصی،مدیریت حوزه جراحی و نیاز و علاقه به ارتقای سطح دانش و نیز ضرورت برگزاری دوره های آموزشی و مشاوره ای تخصصی جامع تکنولوژیست­های اتاق عمل به ترتیب معادل 75/6±37/44(نیاز متوسط رو به بالا )، 76/6±50/28(نیاز متوسط) و 93/1±72/9(نیاز متوسط رو به بالا) و میانگین نمرات انگیزه شغلی نیز 55/2±60/17(انگیزه متوسط رو به بالا) بود.
نتیجه­گیری:میانگین نمرات نیاز تکنولوژیست­های اتاق عمل به آموزش و ارتقاء در حوزه دانش عمومی و تخصصی بیشتر بود و در این حوزه نیز نیاز به آموزش در مباحث ارگونومی و آناتومی بیشتر از سایر مباحث است و پیشنهاد می­شود تا دوره­های آموزشی مفید در این مباحث و متناسب با رشته تکنولوژی اتاق عمل اجرا شود. همچنین نتایج بررسی انگیزه شغلی آنان نشان دهنده انگیزه نسبتا مطلوبشان جهت انجام وظایف محوله بوده و آنان حقوق کم و ساعات کاری زیاد را از عوامل کاهنده انگیزه شغلی خود قلمداد کردند.

 
واژه‌های کلیدی: تکنولوژیست اتاق عمل، نیاز آموزشی، مطالعه توصیفی
متن کامل [PDF 327 kb]   (164 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/19 | پذیرش: 1402/9/6 | انتشار: 1402/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khorammakan R, Khalili J, Arabkhazaei A, Arabkhazaei A, Belyad chaldashi H, Omid A, et al . Studying The Educational Needs of Operating Room Technologists in Selected Isfahan Hospitals and Related Factors In 2021. 3 JNE 2023; 12 (5) :47-56
URL: http://jne.ir/article-1-1488-fa.html

خرم مکان رضا، خلیلی جواد، عرب خزایی آذر، عرب خزایی آذین، بلیاد چالدشتی حامد، امید اطهر، و همکاران.. بررسی نیازهای آموزشی تکنولوژیست های اتاق عمل بیمارستان های منتخب اصفهان و فاکتورهای مرتبط با آن در سال 1400. آموزش پرستاری. 1402; 12 (5) :47-56

URL: http://jne.ir/article-1-1488-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645