| الویت گذاری دوره های آموزش ضمن خدمت پرستاری با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره | 
								
								  | صابر شیری پور      ،    سمانه هدایتی بائی      ،    زهره خوش گفتار      | 
								
								  | دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گرمسار ، s.shiripour@fmgarmsar.ac.ir | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (1953 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: تعیین الویت نیاز آموزشی اولین گام برای برنامهریزی آموزش پرستاران و در واقع نخستین عامل ایجاد و تضمین اثربخشی کارکرد آموزش و بهسازی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الویت دورههای آموزش ضمن خدمت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره انجام شد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی است. تعداد 18 شرکتکننده به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از پرستاران، مدیران پرستاری، سرپرستاران و سوپروایزرهای شاغل در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل وارد مطالعه شدند. با استفاده از یک پرسشنامه، مشخصات کلیه دورههای آموزشی ضمن خدمت جمعآوری شد و بعد از حذف دوره های غیر مشترک، 21 دوره شناسایی شدند. پس از بررسی متون و مصاحبههای نیمه ساختاریافته، 15 شاخص تاثیرگذار جهت انتخاب این دورهها شناسایی شدند. با استفاده از یک پرسشنامه روا و پایا، به مقایسه زوجی این معیارها نسب به یکدیگر و همچنین مقایسه زوجی بین دورهها پرداخته شد و با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، رتبهبندی دورهها هم بر اساس اهمیت و هم بر اساس ضرورت انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزارهای Expert Choice-11 و SPSS-12 انجام شدند.
 یافته ها: نتایج نشان میدهد که بر اساس اهمیت، دورههای ایمنی بیمار (078/0) و اشکال دارویی و نحوه تجویز آنها (014/0) و بر اساس ضرورت، دورههای ایمنی بیمار (091/0) و تفسیر سی تی اسکن مغز برای پرستاران (017/0) به ترتیب بالاترین و پایینترین رتبه را در هر حالت به خود اختصاص دادهاند.
 نتیجه گیری: اگرچه تفاوت اندکی در رتبه برخی از دورههای شناسایی شده وجود دارد اما بطورکلی، دورههایی که رتبههای بالا را به خود اختصاص میدهند در هر دو حالت (اهمیت و ضرورت)، تقریبا یکسان میباشند. بنابراین بمنظور ایجاد و تضمین اثربخشی کارکرد آموزش و بهسازی آن برای پرستاران، برنامهریزهای دورههای ضمن خدمت و سوپروایزرهای آموزشی میتوانند ابتدا الویتگذاری دورهها را بر اساس اهمیت و ضرورت انجام داده و سپس به ترتیب اقدام به برگزاری دورهها نمایند تا برای پرستاران کاربردیتر، موثرتر و مقرون به صرفهتر باشند.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  آموزش پرستاری، آموزش ضمن خدمت، تصمیمگیری، پرستاران، الویتگذاری. | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 420 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (806 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  عمومى دریافت: 1401/10/8 | پذیرش: 1402/7/24 | انتشار: 1402/9/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |