[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 43-31 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر بخشی آموزش احیاء قلبی‌-‌ریوی بر اساس مدل کرک‌ پاتریک بر عملکرد کادر پرستاری تیم احیاء
خدیجه حیدری زاده ، مژگان بازگیری ، پرستو کردستانی مقدم ، فرزاد ابراهیم زاده
استادیار، دکترای تخصصی آمار زیستی، دانشکده بهداشت و تغذیه لرستان، لرستان، ایران
چکیده:   (657 مشاهده)
مقدمه: اقدام اصلی جهت درمان ایست قلبی‌ـتنفسی که رایجترین علل مرگ و میر است، احیاء قلبی‌ـ‌ریوی موثر می‌باشد. ارزشیابی دوره‌های آموزشی با تحقق کیفیت دوره‌ها و بدنبال آن بهبود عملکرد همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر‌بخشی آموزش احیاء قلبی‌ـریوی بر اساس مدل کرک ‌‌پاتریک بر عملکرد کادر پرستاری تیم احیاء انجام شد.
روش کار: روش پژوهش کار‌‌‌‌‌‌آزمایی شاهد‌دار تصادفی بود که با نمونه‌گیری غیراحتمالی متوالی مهرماه سال 1401-1400 بر روی 94 نفر از کادر پرستاری تیم احیاء که به دو گروه 47 نفره مداخله و کنترل تخصیص داده شدند، در مرکز آموزشی درمانی شهید‌ رحیمی خرمآباد انجام شد. برای گروه کنترل و مداخله کلاس تئوری دو ساعت و برای گروه مداخله چهار ساعت کلاس عملی الکتروشوک و احیاء قلبی‌ـ‌ریوی پایه و پیشرفته برگزار شد. ارزشیابی در سه سطح مدل کرک ‌‌‌‌پاتریک انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه دانش و واکنش پژوهشگر ساخته و چک‌ لیست مشاهده‌ای عملکرد مادن انجام شد که روا و پایا بود. داده‌ها با آزمون‌های آماری دقیق فیشر، استقلال مجذور کای، تی ‌زوجی و مدل آنالیز کوواریانس) 05/0> (Pتوسط نرم افزارspss  ورژن 22 تحلیل گردید.
یافته‌ها: دو گروه از نظر متغیرهای جمعیت ‌شناختی تفاوت آماری معنا‌‌داری نداشتند . میانگین نمرات سطح دانش و مهارت بعد از مداخله، در گروه مداخله افزایش و در گروه کنترل کاهش یافت، اما نمرات سطح واکنش تغییرات معناداری نداشت و بین دو گروه از نظر متوسط تغییر نمرات سطح واکنش کادر پرستاری اختلاف آماری معناداری  مشاهده نشد (455/0P=)، اما از نظر میانگین تغییر نمرات دانش الکتروشوک (038/0P=احیاء قلبی‌‌ـ‌ریوی (007/0P=مهارت الکتروشوک (001/0>P) و احیاء قلبی‌ـ‌ریوی (001/0>P) تفاوت آماری معنا‌داری مشاهده شد.
 نتیجه‌گیری: آموزش تئوری و عملی باعث افزایش رضایتمندی، دانش و عملکرد بر اساس مدل کرک پاتریک می‌شود. ارزیابی اثر‌بخشی آموزش احیاء بر اساس مدل کرک ‌پاتریک توصیه شود.
 
واژه‌های کلیدی: احیاء قلبی‌ـ‌ریوی، آموزش، مدل کرک‌ پاتریک، عملکرد، کادر پرستاری
متن کامل [PDF 437 kb]   (415 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/3 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/6/10



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidarizadeh K, Bazgiri M, Kordestani-Moghaddam P, Ebrahimzadeh F. Effectiveness of Cardiopulmonary Resuscitation Training on the Performance of the Resuscitation Team Based on the Kirkpatrick Model. 3 JNE 2023; 12 (4) :31-43
URL: http://jne.ir/article-1-1508-fa.html

حیدری زاده خدیجه، بازگیری مژگان، کردستانی مقدم پرستو، ابراهیم زاده فرزاد. بررسی اثر بخشی آموزش احیاء قلبی‌-‌ریوی بر اساس مدل کرک‌ پاتریک بر عملکرد کادر پرستاری تیم احیاء. آموزش پرستاری. 1402; 12 (4) :31-43

URL: http://jne.ir/article-1-1508-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645