بررسی اثر بخشی آموزش احیاء قلبی-ریوی بر اساس مدل کرک پاتریک بر عملکرد کادر پرستاری تیم احیاء
|
خدیجه حیدری زاده ، مژگان بازگیری ، پرستو کردستانی مقدم ، فرزاد ابراهیم زاده |
استادیار، دکترای تخصصی آمار زیستی، دانشکده بهداشت و تغذیه لرستان، لرستان، ایران |
|
چکیده: (657 مشاهده) |
مقدمه: اقدام اصلی جهت درمان ایست قلبیـتنفسی که رایجترین علل مرگ و میر است، احیاء قلبیـریوی موثر میباشد. ارزشیابی دورههای آموزشی با تحقق کیفیت دورهها و بدنبال آن بهبود عملکرد همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش احیاء قلبیـریوی بر اساس مدل کرک پاتریک بر عملکرد کادر پرستاری تیم احیاء انجام شد.
روش کار: روش پژوهش کارآزمایی شاهددار تصادفی بود که با نمونهگیری غیراحتمالی متوالی مهرماه سال 1401-1400 بر روی 94 نفر از کادر پرستاری تیم احیاء که به دو گروه 47 نفره مداخله و کنترل تخصیص داده شدند، در مرکز آموزشی درمانی شهید رحیمی خرمآباد انجام شد. برای گروه کنترل و مداخله کلاس تئوری دو ساعت و برای گروه مداخله چهار ساعت کلاس عملی الکتروشوک و احیاء قلبیـریوی پایه و پیشرفته برگزار شد. ارزشیابی در سه سطح مدل کرک پاتریک انجام شد. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه دانش و واکنش پژوهشگر ساخته و چک لیست مشاهدهای عملکرد مادن انجام شد که روا و پایا بود. دادهها با آزمونهای آماری دقیق فیشر، استقلال مجذور کای، تی زوجی و مدل آنالیز کوواریانس) 05/0> (Pتوسط نرم افزارspss ورژن 22 تحلیل گردید.
یافتهها: دو گروه از نظر متغیرهای جمعیت شناختی تفاوت آماری معناداری نداشتند . میانگین نمرات سطح دانش و مهارت بعد از مداخله، در گروه مداخله افزایش و در گروه کنترل کاهش یافت، اما نمرات سطح واکنش تغییرات معناداری نداشت و بین دو گروه از نظر متوسط تغییر نمرات سطح واکنش کادر پرستاری اختلاف آماری معناداری مشاهده نشد (455/0P=)، اما از نظر میانگین تغییر نمرات دانش الکتروشوک (038/0P=)، احیاء قلبیـریوی (007/0P=)، مهارت الکتروشوک (001/0>P) و احیاء قلبیـریوی (001/0>P) تفاوت آماری معناداری مشاهده شد.
نتیجهگیری: آموزش تئوری و عملی باعث افزایش رضایتمندی، دانش و عملکرد بر اساس مدل کرک پاتریک میشود. ارزیابی اثربخشی آموزش احیاء بر اساس مدل کرک پاتریک توصیه شود.
|
|
واژههای کلیدی: احیاء قلبیـریوی، آموزش، مدل کرک پاتریک، عملکرد، کادر پرستاری |
|
متن کامل [PDF 437 kb]
(415 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/12/3 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/6/10
|
|
|
|