بررسی تاثیر مداخله بر مبنای مدل پرسید بر رضایت زناشویی پرستاران زن شاغل در بیمارستان کاشانی شهرکرد(1402)
|
زهرا محمدی ، مینو متقی ، مهسا السادات موسوی |
مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، mousavi1315@gmail.com |
|
چکیده: (89 مشاهده) |
مقدمه: رضایت زناشویی از جمله عوامل مرتبط با سلامت روان و استرس شغلی پرستاران است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله مبتنی بر مدل پرسید بر رضایت زناشویی پرستاران زن شاغل در بیمارستان کاشانی شهرکرد انجام شد.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی دو گروه قبل و بعد، 50 نفر(دو گروه 25 نفر) از پرسنل پرستاری زن شاغل در بیمارستان کاشانی شهرکرد بر اساس معیارهای ورود به مداخله به روش نمونه گیری در دسترس و تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شدند. ابزار پژوهش، فرم کوتاه پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه مشخصات فردی بود. برای گروه مداخله 8 جلسه 2 ساعته هفتگی برگزار گردید و قبل، بلافاصله و 4 هفته پس از پایان مداخله پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ توسط دو گروه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از میانگین، انحرافمعیار، آنالیز واریانس با اندازههای تکراری، آزمون دقیق فیشر، آزمون تعقیبی بونفرونی و آزمون ویلکاکسون، آزمونهای ناپارامتری منویتنی در سطح خطای 5 درصد و با نسخهی 26 نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها: میانگین نمرات رضایت زناشویی در پرستاران گروه مداخله قبل از آموزش 90/23±00/163، بلافاصله بعد آموزش 89/17±96/179 و 4 هفته بعد آموزش برابر 75/18±60/179 و در گروه کنترل قبل از آموزش 01/13±56/165، بلافاصله بعد آموزش 85/13±24/163 و4 هفته بعد از آموزش برابر 12/13±32/162 بود. بر اساس نتایج آزمون ویلکاکسون، نمره رضایت زناشویی در گروه مداخله در حیطههای موضوعات شخصیتی، ارتباط زناشویی، حل تعارض، مدیریت مالی، فعالیتهای اوفات فراغت، روابط جنسی، ازدواج و فرزندان، بستگان و دوستان و جهتگیری مذهبی بلافاصله و 4 هفته بعد آموزش بطور معناداری بیشتر از قبل آموزش بود (001/0>p)
نتیجه گیری: آموزش مهارتهای زندگی بر مبنای مدل پرسید تأثیر مثبتی در افزایش رضایت زناشویی پرستاران زن داشت؛ لذا پیشنهاد می گردد، آموزش مهارتهای زندگی برای پرستاران متأهل مبتنی بر سیاستگذاری سلامت به طور دورهای برگزار شود.
|
|
واژههای کلیدی: رضایت زناشویی، پرسید، پرستار |
|
متن کامل [PDF 380 kb]
(60 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/9/16 | پذیرش: 1403/2/8 | انتشار: 1403/2/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|