[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1403 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 67-58 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش فرزند پروری میتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی و رابطه والد- کودک در مادران جوان
رضا متقی
استادیار، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز، شیراز، ایران ، rezamotaghi63@yahoo.com
چکیده:   (65 مشاهده)
مقدمه: بکارگیری شیوه مناسب فرزند پروری با رشد و سلامت روان مادران و کودکان ارتباط دارد. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش فرزند پروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی والدینی و رابطه والد-کودک در مادران جوان انجام شد.
روش­ کار: پژوهش نیمه­ تجربی با طرح پیش­ آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مادران دارای کودک ساکن اهواز (ایران) در سال 1401 بودند که از میان آن­ها 30 نفر با شرایط ورود به پژوهش با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در گروه آزمون و کنترل، 15 نفری قرار گرفتند. مادران مورد مطالعه با فرم جمعیت شناختی، مقیاس خودکارآمدی دومکا (PSAM) و مقیاس رابطه والد-کودک (CPRS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمون تحت مداخله 8 جلسه­ 75 دقیقه­ای آموزش فرزند پروری مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت و گروه کنترل پس از اتمام پژوهش تحت آموزش قرار گرفت. داده­ها با استفاده از آنالیز کوواریانس تک و چندمتغیره  در نرم افزار SPSS-23 تجزیه ­و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد تأثیر معناداری بر افزایش میانگین نمره خودکارآمدی والدینی و رابطه والد_کودک مادران مورد مطالعه دارد (0/001>P). بیش­ترین اندازه اثر به ترتیب مربوط به رابطه والد-کودک (0/71) و خود کارآمدی والدینی (0/40) بود.
نتیجه­ گیری: آموزش فرزند پروری مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به افزایش خودکارآمدی والدینی و بهبود رابطه والد-کودک در مادران جوان گردید. لذا به­ کارگیری این روش ساده، مفید و کم هزینه توسط متخصصان بهداشت روان در مادران جوان دارای کودک توصیه می­ شود.
 
واژه‌های کلیدی: فرزندپروری، درمان پذیرش و تعهد، خودکارآمدی والدینی، رابطه والد-کودک، مادران
متن کامل [PDF 339 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/11/7 | پذیرش: 1403/1/31 | انتشار: 1403/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mottaghi R. The effectiveness of parenting education based on acceptance and commitment on self-efficacy and parent-child relationship in young mothers. 3 JNE 2024; 13 (1) :58-67
URL: http://jne.ir/article-1-1590-fa.html

متقی رضا. اثر بخشی آموزش فرزند پروری میتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی و رابطه والد- کودک در مادران جوان. آموزش پرستاری. 1403; 13 (1) :58-67

URL: http://jne.ir/article-1-1590-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645