| طراحی و روانسنجی پرسشنامهی کاربست اخلاق در آموزش مجازی در دانشجویان | 
								
								  | محمدامین شادمان    ،    فرحناز کمالی    ،    راضیه باقرزاده    ،    شهناز پولادی    | 
								
								  | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ، Pouladi2008@gmail.com | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (1474 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: آموزش مجازی با چالشهای اخلاقی همراه میباشد. طراحی ابزارهایی روا و پایا جهت سنجش عملکرد اخلاقی در آموزش مجازی حائز اهمیت است. هدف از این مطالعه طراحی و روانسنجی پرسشنامه کاربست اخلاق در آموزش مجازی در دانشجویان میباشد. روش کار: مطالعه حاضر از نوع پژوهش روششناسی، بر روی 264 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر طی سالهای 02-1401 انجام شد. طراحی و روانسنجی پرسشنامه کاربست اخلاق با استفاده از روش والتز (2010) طی چهار مرحله انجام پذیرفت. روایی صوری و روایی محتوا در دو بخش کمی و کیفی و همچنین جهت همبستگی درونی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت آنالیز دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.
 یافتهها: مفهوم نظری کاربست اخلاق در دانشجویان در شش حیطه صداقت تحصیلی، حفظ حریم خصوصی و محرمانه ماندن اطلاعات افراد، اجتناب از تقلب، رعایت نظم، رعایت ادب و احترام، و آرامش روانی استخراج شد. پرسشنامه کاربست اخلاق با 35 گویه از نسبت روایی محتوا (84/0=CVR)، شاخص روایی محتوا (93/0=CVI) و پایایی درونی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 برخوردار است.
 نتیجهگیری: پرسشنامه طراحی شده دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوبی میباشد و از استحکام و اعتبار لازم برخوردار است و قابلیت بکارگیری آن توسط سایر دانشجویان را دارا میباشد. به منظور توسعه مفهوم کاربست اخلاق و تعیین دقیق حیطههای آن انجام مطالعات کیفی همراه با روایی سازه پیشنهاد میشود.
 
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  روانسنجی، پرسشنامه، اخلاق، آموزش مجازی، دانشجویان | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 388 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (521 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1402/12/15 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/4/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |