| ارتباط  بین خودکارآمدی و مهارت های فنآوری اطلاعات با آمادگی یادگیری آنلاین دانشجویان پرستاری و مامایی | 
								
								  | سیده رقیه عبدی کوهی خیلی    ،    مجتبی رضایی راد    | 
								
								  | گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، mojtabarezaeirad@yahoo.com | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (1791 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: چشمانداز آموزش با پذیرش گسترده پلتفرمهای یادگیری آنلاین دستخوش دگرگونی قابل توجهی شده است و فرصتها و چالشهایی را برای دانشجویان در رشتههای مختلف ارائه میدهد. لذا بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و مهارتهای فنآوری اطلاعات بر آمادگی یادگیری آنلاین دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گردید. روش کار: این مطالعه با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشکدههای پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1248 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای طبق جدول کرجسی و مورگان 297 نفر (مامایی= 125نفر و پرستاری= 172 نفر) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مطالعه از پرسشنامه های خودکارآمدی بندورا، مهارت های فناوری اطلاعات ایروین و مک لین و آمادگی واتکینز و همکاران برای یادگیری آنلاین استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های توصیفی، میانگین، انحراف معیار و همچنین آمار استنباطی، آزمون رگرسیون تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. تمامی موضوعات آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 و در سطح معناداری (05/0> p) تجزیه و تحلیل شد.
 یافته ها: نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی(001/0 =p، 45/0 = β) و مهارتهای فنآوری اطلاعات(001/0 =p، 36/0 = β) با آمادگی یادگیری آنلاین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
 نتیجه گیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت خودکارآمدی و مهارتهای فناوری اطلاعات دانشجویان میتواند به بهبود آمادگی آنها برای یادگیری آنلاین کمک کند. این نتایج میتواند برای برنامهریزی و اجرای آموزشهای آنلاین در رشتههای پرستاری و مامایی مورد استفاده قرار گیرد.
 
 
 
 
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  دانشجویان پرستاری و مامایی، آمادگی یادگیری آنلاین، خودکارآمدی، مهارتهای فنآوری اطلاعات | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 354 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (642 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1402/12/20 | پذیرش: 1403/5/21 | انتشار: 1403/7/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |