آموزش مفهوم ایمنی بیمار در کوریکولوم آموزشی پرستاری ایران: یک مطالعه چندروشی
|
فاطمه مهدیان ، فریبا جوکار ، نرگس صادقی  |
مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، saramahdian684@yahoo.com |
|
چکیده: (625 مشاهده) |
مقدمه: ایمنی بیمار، حالتی از عدم وجود آسیبهای قابل پیشگیری و همچنین کاهش خطر آسیبهای ناشی از مراقبتهای سلامت، به کمترین حد قابل قبول است. آموزش این مفهوم، امروزه در سراسر جهان یک نیاز شناخته شده است و تلاشهایی برای گنجاندن آن در کوریکولوم پرستاری انجام شده است، چرا که سبب بهبود کیفیت و ارتقای ایمنی بیمار می شود؛ اما چالشهایی از قبیل فقدان هیئت علمی آماده و ابهاماتی در زمینه کم و کیف آموزش رسمی آن وجود دارد؛ لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین کیفیت آموزش مفهوم ایمنی بیمار در کوریکولوم آموزش کارشناسی پرستاری در ایران انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه چند روشی است. روش نخست یک مطالعه تطبیقی با روش جرج بردی شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است که 5 برنامه برتر کارشناسی پرستاری دنیا بر اساس معیار رتبه بندی شانگهای سال 2021 و کوریکولوم کارشناسی پرستاری ایران مورد بررسی قرار گرفت. گام دوم یک مطالعه با رویکرد کیفی است و جمع آوری داده ها با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته با 12 نفر از اعضای هیات علمی پرستاری انجام شد و تا رسیدن به اشباع ادامه یافت سپس با روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: با بررسی تطبیقی برنامه های آموزشی بر اساس سرفصل های مفاهیم اساسی ایمنی بیمار، بهبود ایمنی در تجویز دارو، خطاها، عوامل سازمانی، درک و مدیریت ریسک بالینی، تعامل بیماران و مراقبین، کار تیمی، روش های بهبود کیفیت، مراقبت از بیمار، پیشگیری و کنترل عفونت، ایمنی بیمار و روش های تهاجمی؛ مشخص شد میزان پرداختن به این مفاهیم در برنامه آموزش پرستاری دانشگاه جان هاپکینز با بیشترین امتیاز(20)، دانشگاه کارولینسکا با کمترین امتیاز (4) و ایران امتیاز(7) را کسب نمود. در مطالعه کیفی با تجزیه و تحلیل مصاحبه ها 7 طبقه اصلی استخراج شد که عبارتند از: مرزهای مفهوم ایمنی، محدوده ایمنی در برنامه آموزشی، رویکرد ادغام برای مفهوم ایمنی، آموزش ایمنی، ادغام ابعاد انسان، ایمنی ، درس رسمی، محتوی درس ایمنی، ساختار و ایمنی.
نتیجه گیری: یافتهها نشان داد که آموزش مفهوم ایمنی بیمار، در کوریکولوم آموزشی ایران در مقایسه با دانشگاه های برتر دنیا در پاره ای از مفاهیم جایگاه مناسبی دارد اما توجه چندانی به آموزش کار تیمی در مفهوم ایمنی بیمار نشده است. نتایج تجزیه و تحلیل مصاحبه با اساتیدهیئت علمی پرستاری چنین نشان داد که کوریکولوم اجرا شده میتواند منجر به پیامدهای یادگیری برای دانشجویان شود هرچند بهتر است آموزش مفهوم ایمنی بیمار در برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری به صورت درس مستقل به شیوه تم طولی و تاکید بر همه ابعاد چهارگانه سلامت باشد.
|
|
واژههای کلیدی: ایمنی بیمار، آموزش پرستاری، کوریکولوم پرستاری |
|
متن کامل [PDF 364 kb]
(282 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/3/22 | پذیرش: 1403/7/11 | انتشار: 1403/8/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|