[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1403 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 78-66 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی موانع برقراری ارتباط موثر بین دانشجویان پرستاری و بیماران از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی یزد در سال 1402
ریحانه دهقان دهنوی ، محمدتقی ساربان حسن آبادی ، زهرا السادات حسینی ، زهرا نامجو
چکیده:   (428 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پرستاری به عنوان افرادی که با بیماران تعامل مستقیم دارند، لازم است از مهارت‌های ارتباطی خوبی برخوردار باشند؛ درک دقیق از موانع برقراری ارتباط موثر از دیدگاه خود دانشجویان پرستاری، گامی مهم در جهت بهبود کیفیت آموزش‌های بالینی و ارتقای مهارت‌های ارتباطی آن‌ها است لذا این مطالعه به تعیین موانع برقراری ارتباط موثر بین دانشجویان پرستاری و بیماران می‌پردازد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در آن به روش سرشماری، کلیه دانشجویان(165نفر) ترم 7 و 8 مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی یزد (سراسری، آزاد و بین الملل) وارد مطالعه شدند. ابزار گرداوری داده‌ها، شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه موانع برقراری ارتباط دانشجو پرستاری و بیمار ساخته شده توسط حقیقی و رویین‌تن بود که به صورت آنلاین جمع آوری داده‌ها صورت گرفت. تجزیه و تحلیل به کمک روش‌های آمار توصیفی و هم‌چنین آزمون تحلیلی آنوا و تی تست با استفاده از نرم افزار  SPSS  نسخه 25 صورت گرفت که سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 درنظر گرفته شد.
 یافته ها: در این مطالعه در مجموع 152 دانشجوی کارشناسی پرستاری شرکت کردند. دانشجویان، حیطه عوامل برقراری ارتباط مربوط به بیماران را با میانگین (63/0± 69/2) به عنوان بیشترین و عوامل برقراری ارتباط مشترک بین دانشجو و بیمار را با میانگین(64/±0 16/2) به عنوان کمترین عامل موثر بر ارتباط خود با بیمار شناسایی کردند. هم‌چنین میانگین نمره موانع برقراری ارتباط موثر دانشجویان پرستاری و بیماران در دانشجویان دختر(2/3± 2/13) به طور معناداری (005/0=p) بیشتر از دانشجویان پسر(2/3± 7/11) و در متاهلین(4/4± 6/23) به طور معناداری(006/0=p)  بیشتر از مجرد ها (0/5± 9/20) بود.
نتیجه گیری: عوامل فردی (جنسیت، وضعیت تأهل، مهارت‌های ارتباطی) و عوامل مربوط به بیمار (به ویژه دخالت همراهان) موانع اصلی ارتباط دانشجو پرستاری-بیمار را تشکیل می‌دهند. این پژوهش راه را برای طراحی مداخلات موثرتر در جهت بهبود ارتباطات دانشجو-بیمار همچون برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی و ایجاد فضاهای خصوصی برای گفتگو با بیمار هموار می‌کند.


 
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، مهارتهای ارتباطی، موانع، بیمار
متن کامل [PDF 409 kb]   (272 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/12 | پذیرش: 1403/11/28 | انتشار: 1403/11/10


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan Dehnavi R, Sarebanhassanabadi M, Hosseini Z A, Namjou Z. Investigating the Barriers to Effective Communication between Nursing Students and Patients from Nursing Students’ Perspective of Yazd Medical Sciences Universities in 2023. 3 JNE 2025; 13 (6) :66-78
URL: http://jne.ir/article-1-1618-fa.html

دهقان دهنوی ریحانه، ساربان حسن آبادی محمدتقی، حسینی زهرا السادات، نامجو زهرا. بررسی موانع برقراری ارتباط موثر بین دانشجویان پرستاری و بیماران از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی یزد در سال 1402. آموزش پرستاری. 1403; 13 (6) :66-78

URL: http://jne.ir/article-1-1618-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710