بررسی موانع برقراری ارتباط موثر بین دانشجویان پرستاری و بیماران از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی یزد در سال 1402
|
ریحانه دهقان دهنوی ، محمدتقی ساربان حسن آبادی ، زهرا السادات حسینی ، زهرا نامجو  |
|
|
چکیده: (428 مشاهده) |
مقدمه: دانشجویان پرستاری به عنوان افرادی که با بیماران تعامل مستقیم دارند، لازم است از مهارتهای ارتباطی خوبی برخوردار باشند؛ درک دقیق از موانع برقراری ارتباط موثر از دیدگاه خود دانشجویان پرستاری، گامی مهم در جهت بهبود کیفیت آموزشهای بالینی و ارتقای مهارتهای ارتباطی آنها است لذا این مطالعه به تعیین موانع برقراری ارتباط موثر بین دانشجویان پرستاری و بیماران میپردازد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در آن به روش سرشماری، کلیه دانشجویان(165نفر) ترم 7 و 8 مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی یزد (سراسری، آزاد و بین الملل) وارد مطالعه شدند. ابزار گرداوری دادهها، شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه موانع برقراری ارتباط دانشجو پرستاری و بیمار ساخته شده توسط حقیقی و رویینتن بود که به صورت آنلاین جمع آوری دادهها صورت گرفت. تجزیه و تحلیل به کمک روشهای آمار توصیفی و همچنین آزمون تحلیلی آنوا و تی تست با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 صورت گرفت که سطح معنیداری کمتر از 05/0 درنظر گرفته شد.
یافته ها: در این مطالعه در مجموع 152 دانشجوی کارشناسی پرستاری شرکت کردند. دانشجویان، حیطه عوامل برقراری ارتباط مربوط به بیماران را با میانگین (63/0± 69/2) به عنوان بیشترین و عوامل برقراری ارتباط مشترک بین دانشجو و بیمار را با میانگین(64/±0 16/2) به عنوان کمترین عامل موثر بر ارتباط خود با بیمار شناسایی کردند. همچنین میانگین نمره موانع برقراری ارتباط موثر دانشجویان پرستاری و بیماران در دانشجویان دختر(2/3± 2/13) به طور معناداری (005/0=p) بیشتر از دانشجویان پسر(2/3± 7/11) و در متاهلین(4/4± 6/23) به طور معناداری(006/0=p) بیشتر از مجرد ها (0/5± 9/20) بود.
نتیجه گیری: عوامل فردی (جنسیت، وضعیت تأهل، مهارتهای ارتباطی) و عوامل مربوط به بیمار (به ویژه دخالت همراهان) موانع اصلی ارتباط دانشجو پرستاری-بیمار را تشکیل میدهند. این پژوهش راه را برای طراحی مداخلات موثرتر در جهت بهبود ارتباطات دانشجو-بیمار همچون برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی و ایجاد فضاهای خصوصی برای گفتگو با بیمار هموار میکند.
|
|
واژههای کلیدی: دانشجویان پرستاری، مهارتهای ارتباطی، موانع، بیمار |
|
متن کامل [PDF 409 kb]
(272 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/12 | پذیرش: 1403/11/28 | انتشار: 1403/11/10
|
|
|
|