[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 35-25 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر مولفه‌های الگوی اعتقاد سلامتی بر عملکرد خودآزمایی پستان در کارکنان زن دانشگاه آزاد نجف آباد
منصوره احمدی فراز ، مینا جوزی
دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد ، minajouzi@yahoo.com
چکیده:   (217 مشاهده)
مقدمه: سرطان پستان شایع‌ترین بدخیمی در زنان و علت اصلی مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان در جهان است. مطابق الگوی اعتقاد سلامتی، افرادی که نسبت به سرطان پستان آگاه و حساس شوند، انگیزه بیشتری جهت انجام خودآزمایی خواهند داشت. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مولفه‌های الگوی اعتقاد سلامتی بر عملکرد خودآزمایی پستان در کارکنان زن دانشگاه آزاد نجف‌آباد انجام شده است.
روش کار: این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون باحضور 60 کارمند زن دانشگاه آزاد نجف آباد انجام شد. پس از کسب مجوز، نمونه‌ها به‌روش دردسترس، انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره قرار گرفتند. هر دو گروه قبل و بعد از مطالعه، پرسشنامه الگوی اعتقاد سلامتی و چک‌لیست عملکرد را تکمیل نمودند. در گروه مداخله، دو جلسه 90 دقیقه ای آموزش نظری و یک جلسه عملی (در 5 گروه، روی سیمولیتور) اجرا گردید. درپایان، میانگین نمرات دو گروه با هم مقایسه گردید. داده‌ها با آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (تی‌مستقل، تی‌زوجی) با نرم افزار  SPSS نسخه21 تجزیه وتحلیل گردید.
یافته‌ها: سن شرکت‌کنندگان 29 تا 54 سال و از منظر سن، دو گروه همگن بودند. قبل از مطالعه، میانگین نمرات مولفه‌های درک‌حساسیت، درک‌شدت، درک‌منافع، درک‌موانع، انگیزش، خودکارآمدی و نمره کل مولفه های دو گروه تفاوت معنادار نداشتند(21/0=P). در پایان مطالعه، میانگین کلی و نمرات درک‌حساسیت، درک‌منافع، انگیزش، خودکارآمدی و عملکرد پس از آموزش، در گروه مداخله افزایش داشت(001/0=P) اما درگروه کنترل، میانگین نمرات درک‌حساسیت، درک‌شدت، انگیزش و خودکارآمدی تفاوت معناداری نداشت (70/0=P).
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر کارایی الگوی اعتقاد سلامتی را در ارتقای رفتار خودآزمایی پستان تأیید نمود، لذا این الگو می‌تواند تاثیری مثبت بر نگرش و عملکرد زنان داشته و موجب کاهش درک‌موانع و افزایش منافع حاصل از انجام این رفتار بهداشتی شود.





 
واژه‌های کلیدی: الگوی اعتقاد سلامتی، خودآزمایی پستان، سرطان پستان، آموزش، سلامت زنان.
متن کامل [PDF 339 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/26 | پذیرش: 1403/6/24 | انتشار: 1403/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadifaraz M, Jouzi M. The Effect of Education Based on the Components of the Health Belief Model on Breast Self-Examination Performance in Female Employees of Islamic Azad University- Najafabad Branch. 3 JNE 2024; 13 (3) :25-35
URL: http://jne.ir/article-1-1622-fa.html

احمدی فراز منصوره، جوزی مینا. تاثیر آموزش مبتنی بر مولفه‌های الگوی اعتقاد سلامتی بر عملکرد خودآزمایی پستان در کارکنان زن دانشگاه آزاد نجف آباد. آموزش پرستاری. 1403; 13 (3) :25-35

URL: http://jne.ir/article-1-1622-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660