[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان مبتنی‌بر پذیرش و تعهد بر کیفیت‌زندگی در مدرسه دانش‌آموزان پسر دارای اختلال حافظه فعال
بهرام ایرانشهری ، فاطمه صغری کربلایی هرفته ، غلامرضا ثناگوی محرر
گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
چکیده:   (496 مشاهده)
مقدمه: کیفیت زندگی دانش‌آموزان نقش مهمی در موفقیت تحصیلی آن‌ها ایفا می‌کند، به‌ویژه برای دانش‌آموزانی که با اختلال حافظه فعال مواجه هستند. بر همین اساس، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود کیفیت زندگی مدرسه‌ای دانش‌آموزان پسر دارای اختلال حافظه فعال انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر در دوره اول متوسطه مبتلا به اختلال حافظه فعال مراجعه کننده به مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره  شهر ایرانشهر در سال­تحصیلی 1403-1402 بودند. طبق جدول کوهن با در نظر  گرفتن توان آماری ۸۰ درصد و سطح خطای آلفای 05/0 تعداد 40 نفر از میان پسران شاغل به تحصیل در دوره اول متوسطه مبتلا به اختلال حافظه‌فعال مراجعه‌کننده به مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره  شهر ایرانشهر به شیوه هدفمند انتخاب شدند که تخصیص آن‌ها در گروه‌های آزمایش و کنترل 20 نفری به روش قرعه کشی انجام شد. داده­ها با استفاده از پرسش­نامه کیفیت زندگی کلاسی Ainly و Bourke (1992) جمع‌آوری شدند. گروه آزمایش، طی 8 جلسه 90 دقیقه­ای بر اساس درمان مبتنی‌بر پذیرش و تعهد تحت آموزش قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از  آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرم افزار آماری SPSS نسخه 26  در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد بین میانگین نمرات کیفیت­زندگی دانش­آموزان پسر دارای حافظه­فعال دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (005/0 P<). بدین صورت که این درمان توانسته منجر به بهبود معنادار کیفیت زندگی در دانش‌آموزان پسر  مبتلا به اختلال حافظه‌فعال شود (005/0 P<). براساس ضرایب اتا، 95 درصد تفاوت در نمرات پس­آزمون متغیر ماجرا مربوط به تأثیر درمان مبتنی­بر پذیرش و تعهد بوده است.
نتیجه­گیری: با توجه به اینکه درمان مبتنی­بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی و رضایت دانش­آموزان دارای اختلال حافظه­فعال از تجارب مثبت و منفی در مدرسه مؤثر است، پیشنهاد می­گردد این روش به­عنوان یک شیوه مؤثر مورد توجه درمانگران و متخصصین تعلیم و تربیت قرار گیرد.

 
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، حافظه فعال، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 460 kb]   (216 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/6/3 | پذیرش: 1404/1/10 | انتشار: 1404/2/10


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

iranshahri B, Karbalai Herafteh F S, Sanagouye Moharer G. The Effectiveness of Treatment Based on Acceptance and School Acceptance on The Quality of Time of a Boy with Active Memory Disorder. 3 JNE 2025; 14 (1) :1-11
URL: http://jne.ir/article-1-1632-fa.html

ایرانشهری بهرام، کربلایی هرفته فاطمه صغری، ثناگوی محرر غلامرضا. اثربخشی درمان مبتنی‌بر پذیرش و تعهد بر کیفیت‌زندگی در مدرسه دانش‌آموزان پسر دارای اختلال حافظه فعال. آموزش پرستاری. 1404; 14 (1) :1-11

URL: http://jne.ir/article-1-1632-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4713