[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1403 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 40-26 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و اعتباریابی جلسات آموزش عزت نفس به شیوه مک‌کی و فانینگ و اثربخشی آن بر سرکوبگری هیجانی بر دانشجویان
عزت‌الله میوه چی ، شهرام وزیری ، قاسم آهی ، فرح لطفی کاشانی
دانشیار، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، vaziri@riau.ac.ir
چکیده:   (299 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان دانشگاه یک گروه آسیب­پذیر در برابر مشکلات سلامت روان هستند. این مطالعه با هدف تعیین تدوین و اعتباریابی جلسات آموزش عزت نفس به شیوه مک­کی و فانینگ و اثربخشی آن بر سرکوبگری هیجانی دانشجویان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر طی دو مرحله انجام شد. در مرحله اول با اقتباس کتاب آموزش شناختی عزت نفسِ مک­کی و فانینگ[2016] جلسات آموزشی تدوین شد. سپس 8 نفر از متخصصان روان‌شناسی، روایی محتوایی جلسات را تعیین کردند. در مرحله دوم، از روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری 2 ماهه استفاده شد. جامعه آماری دانشجویان دختر روانشناسی مشغول به تحصیل دانشگاه علوم و حدیث پردیس تهران در زمستان سال 1402 بودند که با نمونه‌گیری دو مرحله‌ای ارزیابی شدند. در مرحله اول بر اساس نمونه‌گیری هدفمند غربالگری انجام شد. در مرحله دوم از بین دختران واجد شرایط، بر اساس روش تصادفی ساده 30 نفر با دارا بودن ملاک‌های ورود و خروج پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش[15 نفر ) و یک گروه کنترل[15 نفر] جایگزین شدند. آموزش عزت نفس به شیوه مک‏کی و فانینگ طی 16 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد، و پس از گذشت 2 ماه پیگیری به عمل آمد. به‌ منظور جمع‌آوری داده‌ها از فرم کوتاه سیاهه سازگاری واینبرگر و شوارتز[1990] استفاده شد. تحلیل داده‏ها از طریق نرم‏افزار SPSS نسخه 28 با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد آموزش عزت نفس به شیوه مک‏کی و فانینگ اعتبار محتوایی قابل قبولی دارد. همچنین نتایج مداخله آموزشی نشان داد که آموزش عزت نفس به شیوه مک‏کی و فانینگ به‌طور معنی‌داری می­تواند بر کاهش پریشانی(18/306=F و 001/0=p-value)، بازداری(04/46=F و 001/0=p-value)، دفاعی بودن(89/11=F و 001/0=p-value) و نمره کل سرکوبگری هیجانی(90/93=F و 001/0=p-value) دختران موثر باشد و در مرحلۀ پیگیری این اثر به‌طور معنی‌داری ماندگار بوده است.
نتیجه­ گیری: می‏توان نتیجه­گیری کرد که آموزش عزت نفس به شیوه مک‏کی و فانینگ می‌تواند به‌عنوان برنامه‌ای روا و کارآمد برای کاهش سرکوبگری هیجانی توسط مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانشگاهی در دانشجویان دختر مورد توجه قرار گیرد.


 
واژه‌های کلیدی: سرکوبگری هیجانی، روایی محتوایی، عزت نفس.
متن کامل [PDF 402 kb]   (153 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/8/27 | پذیرش: 1403/11/16 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mivehchi E, Vaziri S, Ahi Q, Lotfi Kashani F. The Design and Validate a Training Self-Esteem by McKay and Fanning and its Effectiveness on Emotional Repression in Students. 3 JNE 2025; 13 (6) :26-40
URL: http://jne.ir/article-1-1650-fa.html

میوه چی عزت‌الله، وزیری شهرام، آهی قاسم، لطفی کاشانی فرح. تدوین و اعتباریابی جلسات آموزش عزت نفس به شیوه مک‌کی و فانینگ و اثربخشی آن بر سرکوبگری هیجانی بر دانشجویان. آموزش پرستاری. 1403; 13 (6) :26-40

URL: http://jne.ir/article-1-1650-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4700