تدوین و اعتباریابی جلسات آموزش عزت نفس به شیوه مککی و فانینگ و اثربخشی آن بر سرکوبگری هیجانی بر دانشجویان
|
عزتالله میوه چی ، شهرام وزیری ، قاسم آهی ، فرح لطفی کاشانی  |
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، vaziri@riau.ac.ir |
|
چکیده: (299 مشاهده) |
مقدمه: دانشجویان دانشگاه یک گروه آسیبپذیر در برابر مشکلات سلامت روان هستند. این مطالعه با هدف تعیین تدوین و اعتباریابی جلسات آموزش عزت نفس به شیوه مککی و فانینگ و اثربخشی آن بر سرکوبگری هیجانی دانشجویان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر طی دو مرحله انجام شد. در مرحله اول با اقتباس کتاب آموزش شناختی عزت نفسِ مککی و فانینگ[2016] جلسات آموزشی تدوین شد. سپس 8 نفر از متخصصان روانشناسی، روایی محتوایی جلسات را تعیین کردند. در مرحله دوم، از روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری 2 ماهه استفاده شد. جامعه آماری دانشجویان دختر روانشناسی مشغول به تحصیل دانشگاه علوم و حدیث پردیس تهران در زمستان سال 1402 بودند که با نمونهگیری دو مرحلهای ارزیابی شدند. در مرحله اول بر اساس نمونهگیری هدفمند غربالگری انجام شد. در مرحله دوم از بین دختران واجد شرایط، بر اساس روش تصادفی ساده 30 نفر با دارا بودن ملاکهای ورود و خروج پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش[15 نفر ) و یک گروه کنترل[15 نفر] جایگزین شدند. آموزش عزت نفس به شیوه مککی و فانینگ طی 16 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد، و پس از گذشت 2 ماه پیگیری به عمل آمد. به منظور جمعآوری دادهها از فرم کوتاه سیاهه سازگاری واینبرگر و شوارتز[1990] استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق نرمافزار SPSS نسخه 28 با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش عزت نفس به شیوه مککی و فانینگ اعتبار محتوایی قابل قبولی دارد. همچنین نتایج مداخله آموزشی نشان داد که آموزش عزت نفس به شیوه مککی و فانینگ بهطور معنیداری میتواند بر کاهش پریشانی(18/306=F و 001/0=p-value)، بازداری(04/46=F و 001/0=p-value)، دفاعی بودن(89/11=F و 001/0=p-value) و نمره کل سرکوبگری هیجانی(90/93=F و 001/0=p-value) دختران موثر باشد و در مرحلۀ پیگیری این اثر بهطور معنیداری ماندگار بوده است.
نتیجه گیری: میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش عزت نفس به شیوه مککی و فانینگ میتواند بهعنوان برنامهای روا و کارآمد برای کاهش سرکوبگری هیجانی توسط مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانشگاهی در دانشجویان دختر مورد توجه قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: سرکوبگری هیجانی، روایی محتوایی، عزت نفس. |
|
متن کامل [PDF 402 kb]
(153 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/8/27 | پذیرش: 1403/11/16 | انتشار: 1403/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|