مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در ایران و آمریکا: یک مطالعه تطبیقی
|
الهه جهان ، منیر نوبهار ، حسن بابامحمدی  |
دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، nobahar43@semums.ac.ir |
|
چکیده: (29 مشاهده) |
مقدمه: دانشگاهها نقش کلیدی در تربیت متخصصان ماهر و پیشبرد دانش ایفا میکنند. دانشکدههای پرستاری باید پرستارانی با دانش علمی، مهارتهای بالینی و توانایی رهبری تربیت کنند. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در ایران و دانشگاه واشنگتن آمریکا انجام شد تا نقاط قوت و زمینههای بهبود را شناسایی کند.
روش کار: این مطالعه توصیفی تطبیقی به روش چهار مرحله ای بردی (توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه) در سال 1402 انجام گرفت. در این مطالعه تطبیقی برنامه های آموزشی کارشناسی ارشد رشته پرستاری سلامت جامعه موجود در سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و سایت دانشکده مطالعات پرستاری و بهداشت واشنگتن آمریکا مورد مقایسه قرار گرفت.
یافتهها: بررسی دو برنامه آموزشی نشان میدهد برنامه ایران با ۳۲ واحد درسی، بیشتر بر آموزش مهارتهای عملی و مراقبت خانوادهمحور تمرکز دارد و در این زمینه کارگاههای آموزشی قویتری ارائه میکند. در مقابل، دانشگاه واشنگتن با ۶۰ واحد درسی انعطافپذیر، اولویت را به عدالت اجتماعی و پژوهشهای کاربردی میدهد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که برنامههای آموزشی پرستاری سلامت جامعه در ایران با حفظ نقاط قوت مانند آموزش مهارتمحور، نیازمند افزایش انعطافپذیری دروس، تقویت پژوهشمحوری و ادغام مفاهیم عدالت سلامت است. الگوبرداری از تجربیات دانشگاه واشنگتن در حوزه رهبری و فناوری میتواند به تربیت پرستاران کارآمدتر بینجامد. این تغییرات گامی اساسی در ارتقای کیفیت مراقبتهای جامعهنگر خواهد بود.
|
|
واژههای کلیدی: آمریکا، ایران، برنامه آموزشی، پرستاری سلامت جامعه، کارشناسی ارشد، واشنگتن. |
|
متن کامل [PDF 329 kb]
(18 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/10 | پذیرش: 1404/4/8 | انتشار: 1404/2/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|