[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 100-89 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در ایران و آمریکا: یک مطالعه تطبیقی
الهه جهان ، منیر نوبهار ، حسن بابامحمدی
دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، nobahar43@semums.ac.ir
چکیده:   (29 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه‌ها نقش کلیدی در تربیت متخصصان ماهر و پیشبرد دانش ایفا می‌کنند. دانشکده‌های پرستاری باید پرستارانی با دانش علمی، مهارت‌های بالینی و توانایی رهبری تربیت کنند. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه‌ کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در ایران و دانشگاه واشنگتن آمریکا انجام شد تا نقاط قوت و زمینه‌های بهبود را شناسایی کند.
روش کار: این مطالعه توصیفی تطبیقی به روش چهار مرحله ای بردی (توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه) در سال 1402 انجام گرفت. در این مطالعه تطبیقی برنامه های آموزشی کارشناسی ارشد رشته پرستاری سلامت جامعه موجود در سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و سایت دانشکده مطالعات پرستاری و بهداشت واشنگتن آمریکا مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته‌ها: بررسی دو برنامه آموزشی نشان می‌دهد برنامه ایران با ۳۲ واحد درسی، بیشتر بر آموزش مهارت‌های عملی و مراقبت خانواده‌محور تمرکز دارد و در این زمینه کارگاه‌های آموزشی قوی‌تری ارائه می‌کند. در مقابل، دانشگاه واشنگتن با ۶۰ واحد درسی انعطاف‌پذیر، اولویت را به عدالت اجتماعی و پژوهش‌های کاربردی می‌دهد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که برنامه‌های آموزشی پرستاری سلامت جامعه در ایران با  حفظ نقاط قوت مانند آموزش مهارت‌محور، نیازمند افزایش انعطاف‌پذیری دروس، تقویت پژوهش‌محوری و ادغام مفاهیم عدالت سلامت است. الگوبرداری از تجربیات دانشگاه واشنگتن در حوزه رهبری و فناوری می‌تواند به تربیت پرستاران کارآمدتر بینجامد. این تغییرات گامی اساسی در ارتقای کیفیت مراقبت‌های جامعه‌نگر خواهد بود.


 
واژه‌های کلیدی: آمریکا، ایران، برنامه آموزشی، پرستاری سلامت جامعه، کارشناسی ارشد، واشنگتن.
متن کامل [PDF 329 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/10 | پذیرش: 1404/4/8 | انتشار: 1404/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jahan E, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparison of the Community Health Nursing Master's Curriculum in Iran and the United States: A Comparative Study. 3 JNE 2025; 14 (1) :89-100
URL: http://jne.ir/article-1-1661-fa.html

جهان الهه، نوبهار منیر، بابامحمدی حسن. مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در ایران و آمریکا: یک مطالعه تطبیقی. آموزش پرستاری. 1404; 14 (1) :89-100

URL: http://jne.ir/article-1-1661-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4714