| مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در ایران و آمریکا: یک مطالعه تطبیقی | 
								
								  | الهه جهان    ،    منیر نوبهار    ،    حسن بابامحمدی    | 
								
								  | دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، nobahar43@semums.ac.ir | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (718 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: دانشگاهها نقش کلیدی در تربیت متخصصان ماهر و پیشبرد دانش ایفا میکنند. دانشکدههای پرستاری باید پرستارانی با دانش علمی، مهارتهای بالینی و توانایی رهبری تربیت کنند. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در ایران و دانشگاه واشنگتن آمریکا انجام شد تا نقاط قوت و زمینههای بهبود را شناسایی کند. روش کار: این مطالعه توصیفی تطبیقی به روش چهار مرحله ای بردی (توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه) در سال 1402 انجام گرفت. در این مطالعه تطبیقی برنامه های آموزشی کارشناسی ارشد رشته پرستاری سلامت جامعه موجود در سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و سایت دانشکده مطالعات پرستاری و بهداشت واشنگتن آمریکا مورد مقایسه قرار گرفت.
 یافتهها: بررسی دو برنامه آموزشی نشان میدهد برنامه ایران با ۳۲ واحد درسی، بیشتر بر آموزش مهارتهای عملی و مراقبت خانوادهمحور تمرکز دارد و در این زمینه کارگاههای آموزشی قویتری ارائه میکند. در مقابل، دانشگاه واشنگتن با ۶۰ واحد درسی انعطافپذیر، اولویت را به عدالت اجتماعی و پژوهشهای کاربردی میدهد.
 نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که برنامههای آموزشی پرستاری سلامت جامعه در ایران با  حفظ نقاط قوت مانند آموزش مهارتمحور، نیازمند افزایش انعطافپذیری دروس، تقویت پژوهشمحوری و ادغام مفاهیم عدالت سلامت است. الگوبرداری از تجربیات دانشگاه واشنگتن در حوزه رهبری و فناوری میتواند به تربیت پرستاران کارآمدتر بینجامد. این تغییرات گامی اساسی در ارتقای کیفیت مراقبتهای جامعهنگر خواهد بود.
 
 
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  آمریکا، ایران، برنامه آموزشی، پرستاری سلامت جامعه، کارشناسی ارشد، واشنگتن. | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 329 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (245 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  مروری |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1403/10/10 | پذیرش: 1404/4/8 | انتشار: 1404/2/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |