[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 88-76 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر خودکارآمدی و تاب‌آوری در کودکان و نوجوانان طلاق
مریم جوکار ، شهرزاد کمالی ، رضا متقی
مؤسسه آموزش عالی زند شیراز ، rezamotaghi63@yahoo.com
چکیده:   (26 مشاهده)
مقدمه:  طلاق یکی از عوامل استرس‌زا در خانواده است که می‌تواند خودکارآمدی و تاب‌آوری کودکان و نوجوانان را کاهش دهد. خودکارآمدی به باور فرد به توانایی‌های خود در مدیریت موقعیت‌ها اشاره دارد و تاب‌آوری، توان مقابله با شرایط دشوار است. آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند به‌عنوان یک مداخله مؤثر، این توانایی‌ها را ارتقا دهد..لذا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر خودکارآمدی و تاب‌آوری در کودکان و نوجوانان طلاق انجام شده است.
روش کار: این مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل کودکان و نوجوانان طلاق شهر ارسنجان (ایران) در سال 1402 بود که 30 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هرکدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای (دو بار در هفته) آموزش مهارت‌های زندگی دریافت کرد.ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل چک لیست اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه خودکارآمدی Morris (۲۰۰۱) و پرسشنامه تاب‌آوری Ungar  و  Liebenberg (2011) بود. اطلاعات حاصل از پرسش‌نامه‌ها در پیش­آزمون وپس­آزمون با استفاده از نرم‌افزار 26-SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره به بررسی فرضیه‌های پژوهش با سطح معناداری (05/0>p) پرداخته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی به‌طور معناداری بر خودکارآمدی و تاب‌آوری کودکان و نوجوانان طلاق تاثیر داشت (001/0>p). همچنین، آموزش مهارت‌های زندگی به‌طور معناداری ابعاد خودکارآمدی (خودکارآمدی اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی هیجانی) و ابعاد تاب‌آوری(تاب‌آوری فردی، ارتباطی و بافتی) تاثیر داشت (001/0>p).
نتیجه‌گیری: با توجه به آسیب‌های روانی-اجتماعی ناشی از طلاق، آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند به‌عنوان یک راهکار پیشگیرانه مؤثر در ارتقای سلامت روانی کودکان و نوجوانان طلاق مورد استفاده قرار گیرد.

 
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های زندگی، خودکارآمدی، تاب‌آوری، کودکان و نوجوانان طلاق
متن کامل [PDF 398 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/18 | پذیرش: 1404/4/6 | انتشار: 1404/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jowkar M, kamali S, Mottaghi R. The Effectiveness of Life Skills Training on Self-Efficacy and Resilience in Children and Adolescents of Divorce. 3 JNE 2025; 14 (1) :76-88
URL: http://jne.ir/article-1-1670-fa.html

جوکار مریم، کمالی شهرزاد، متقی رضا. اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر خودکارآمدی و تاب‌آوری در کودکان و نوجوانان طلاق. آموزش پرستاری. 1404; 14 (1) :76-88

URL: http://jne.ir/article-1-1670-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4714