اثر بخشی درمان راه حل محور بر سرمایه روانشناختی و تعهد تحصیلی در دانشآموزان با عملکرد تحصیلی پایین
|
امیر جامه بزرگ ، مجید محوی شیرازی ، حسن پیریائی  |
گروه روانشناسی، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران ، Mshtu7357@gmail.com |
|
چکیده: (81 مشاهده) |
مقدمه: عملکرد تحصیلی پایین یکی از مهمترین آسیبهای دوران تحصیلی برای دانشآموزان است؛ با توجه به اهمیت این موضوع مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر بخشی درمان راه حل محور بر سرمایه روانشناختی و تعهد تحصیلی در دانشآموزان با عملکرد تحصیلی پایین انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر با عملکرد تحصیلی پایین در پایهی نهم شهرستان بهار از استان همدان در سالتحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 بودند. حجم نمونه مورد نیاز برای هر گروه 15 نفر و مجموعاً 30 نفر از دانشآموزان تعیین شد؛ ابتدا به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و پس از غربالگری به شیوه تصادفی ساده در گروههای کنترل و آزمایش جایدهی شدند و افراد گروه مداخله به صورت گروهی هشت جلسه تحت درمان قرار گرفتند. شرکتکنندگان به پرسشنامه سرمایههای روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) و مقیاس تعهد تحصیلی (وگل و هیومن-وگل، 2016) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرم افزار SPSS-24 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون تفاوت معناداری میان پسآزمون گروه آزمایش و کنترل سرمایه روانشناختی (01/0=P، 35/38=F) و تعهد تحصیلی (01/0=P، 21/38=F) در دانش آموزان با عملکرد تحصیلی پایین وجود داشت (05/0>P).
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که درمان راهحل محور یک مداخله موثر بر سرمایه روانشناختی و تعهد تحصیلی دانشآموزان با عملکرد تحصیلی پایین بوده است؛ با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که مداخله درمان راهحل محور جهت بهبود سرمایه روانشناختی و تعهد تحصیلی دانشآموزان در مدارس و سایر مراکز آموزشی و درمانی استفاده شود.
|
|
واژههای کلیدی: درمان راه حل محور، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان |
|
متن کامل [PDF 329 kb]
(42 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/12/27 | پذیرش: 1404/3/9 | انتشار: 1404/2/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|