[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 46-36 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی درمان راه حل محور بر سرمایه روانشناختی و تعهد تحصیلی در دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی پایین
امیر جامه بزرگ ، مجید محوی شیرازی ، حسن پیریائی
گروه روانشناسی، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران ، Mshtu7357@gmail.com
چکیده:   (81 مشاهده)
مقدمه: عملکرد تحصیلی پایین یکی از مهم­ترین آسیب­های دوران تحصیلی برای دانش­آموزان است؛ با توجه به اهمیت این موضوع مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر بخشی درمان راه حل محور بر سرمایه روانشناختی و تعهد تحصیلی در دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی پایین انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش­آزمون پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر با عملکرد تحصیلی پایین در پایه‌ی نهم شهرستان بهار از استان همدان در سال‌تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 بودند. حجم نمونه مورد نیاز برای هر گروه 15 نفر و مجموعاً 30 نفر از دانش­آموزان تعیین شد؛ ابتدا به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و پس از غربال­گری به شیوه تصادفی ساده در گروه­های کنترل و آزمایش جای­دهی شدند و افراد گروه مداخله به صورت گروهی هشت جلسه تحت درمان قرار گرفتند. شرکت­کنندگان به پرسشنامه­ سرمایه­های روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) و مقیاس تعهد تحصیلی (وگل و هیومن-وگل، 2016) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرم افزار SPSS-24  تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون تفاوت معناداری میان پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل سرمایه روانشناختی (01/0=P، 35/38=F) و تعهد تحصیلی (01/0=P، 21/38=F) در دانش آموزان با عملکرد تحصیلی پایین وجود داشت (05/0>P).
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که درمان راه­حل محور یک مداخله موثر بر سرمایه روانشناختی و تعهد تحصیلی دانش­آموزان با عملکرد تحصیلی پایین بوده است؛ با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می­شود که مداخله درمان راه­حل محور جهت بهبود سرمایه روانشناختی و تعهد تحصیلی دانش­آموزان در مدارس و سایر مراکز آموزشی و درمانی استفاده شود.

 
واژه‌های کلیدی: درمان راه حل محور، عملکرد تحصیلی، دانش ­آموزان
متن کامل [PDF 329 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/27 | پذیرش: 1404/3/9 | انتشار: 1404/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamehbozorg A, Mahvi Shirazi M, Piriaei H. The effectiveness of solution-focused therapy on psychological capital and academic commitment in students with low academic performance. 3 JNE 2025; 14 (1) :36-46
URL: http://jne.ir/article-1-1678-fa.html

جامه بزرگ امیر، محوی شیرازی مجید، پیریائی حسن. اثر بخشی درمان راه حل محور بر سرمایه روانشناختی و تعهد تحصیلی در دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی پایین. آموزش پرستاری. 1404; 14 (1) :36-46

URL: http://jne.ir/article-1-1678-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4713