تاثیر آموزش مجازی بر آماده شدن فیستول شریانی وریدی در بیماران تحت همودیالیز
|
فاطمه قدسی ، موسی سجادی ، طاهره بلوچی بیدختی  |
دانشگاه علوم پزشکی گناباد ، sajjadi1975@gmail.com |
|
چکیده: (20 مشاهده) |
مقدمه: فیستول شریان وریدی یکی از مناسبترین روشهای دسترسی عروقی در بیماران همودیالیزی محسوب میشود. عملکرد نامناسب فیستول، شایعترین علت مداخلات ثانویه و بستری شدن مکرر در این بیماران میباشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مجازی بر آماده شدن فیستول شریانی وریدی در بیماران تحت همودیالیز انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده بود. 44 نفر از بیماران مراکز همودیالیز نیکان، پژوهش و صالح افشار مشهد در سال 1403 به روش دردسترس انتخاب و با استفاده از بلوکهای جایگشتی چهارتایی به دو گروه آزمون و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون آموزش شیوهای مراقبت از دسترسیهای عروقی جهت آماده شدن فیستول شریانی وریدی در بیماران تحت همودیالیزی را طی 6 جلسه (هر هفته یک جلسه) از طریق شبکه اجتماعی واتساپ دریافت نمودند. دادهها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و چک لیست بررسی وضعیت عروقی بیمار قبل و بعد از مداخله جمعآوری شدند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تیمستقل،کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر با نرمافزار SPSS نسخه 20 در سطح معنیداری کمتر از 05/0تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که در دو گروه آزمون و کنترل از نظر متغیرهای نبض دیستال، حس انگشتان دست، طول مناسب فیستول، عفونت، انوریسم، اختلال حرکتی و درد تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد ( 05/0 p>) اما بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر وجود تریل، تورم، برویی، دیسپنه و ماندگاری تفاوت آماری معنیداری مشاهده شد ( 05/0 p<).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، آموزش شیوههای مراقبت از دسترسیهای عروقی به صورت مجازی میتواند به عنوان یک روش موثر جهت آماده شدن فیستول شریانی وریدی در بیماران تحت همودیالیزی استفاده گردد. لذا از یافتههای این پژوهش میتوان جهت آموزش به بیماران کلیــوی در کلینیکها و مراکز درمانی استفاده کرد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش مجازی، فیستول شریانی وریدی، همودیالیز. |
|
متن کامل [PDF 375 kb]
(12 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/2/22 | پذیرش: 1404/7/2 | انتشار: 1404/4/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|