[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 98-86 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مجازی بر آماده شدن فیستول شریانی وریدی در بیماران تحت همودیالیز
فاطمه قدسی ، موسی سجادی ، طاهره بلوچی بیدختی
دانشگاه علوم پزشکی گناباد ، sajjadi1975@gmail.com
چکیده:   (20 مشاهده)
مقدمه: فیستول شریان وریدی یکی از مناسب­ترین روش­های دسترسی عروقی در بیماران همودیالیزی محسوب می­شود. عملکرد نامناسب فیستول، شایع­ترین علت مداخلات ثانویه و بستری شدن مکرر در این بیماران می­باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مجازی بر آماده شدن فیستول شریانی وریدی در بیماران تحت همودیالیز انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی شاهد­دار تصادفی شده بود. 44 نفر از بیماران مراکز همودیالیز نیکان، پژوهش و صالح افشار مشهد در سال 1403 به روش دردسترس انتخاب و با استفاده از بلوک­های جایگشتی چهارتایی به دو گروه آزمون و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون آموزش شیو­های مراقبت از دسترسی­های عروقی جهت آماده شدن فیستول شریانی وریدی در بیماران تحت همودیالیزی را طی 6 جلسه (هر هفته یک جلسه) از طریق شبکه اجتماعی واتساپ دریافت نمودند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و چک لیست بررسی وضعیت عروقی بیمار قبل و بعد از مداخله جمع­آوری شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون­های آماری تی­مستقل،کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر با نرم­­افزار SPSS نسخه 20 در سطح معنی­داری کمتر از 05/0تجزیه­­ و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که در دو گروه آزمون و کنترل از نظر متغیرهای نبض دیستال، حس انگشتان دست، طول مناسب فیستول، عفونت، انوریسم، اختلال حرکتی و درد تفاوت آماری معنی­داری مشاهده نشد ( 05/0 p>) اما بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر وجود تریل، تورم، برویی، دیسپنه و ماندگاری تفاوت آماری معنی­داری مشاهده شد ( 05/0 p<).
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، آموزش شیو­ه­های مراقبت از دسترسی­های عروقی به صورت مجازی می­تواند به عنوان یک روش موثر جهت آماده شدن فیستول شریانی وریدی در بیماران تحت همودیالیزی استفاده گردد. لذا از یافته­های این پژوهش می­توان جهت آموزش به بیماران کلیــوی در کلینیک­ها و مراکز درمانی استفاده کرد. 


 
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، فیستول شریانی وریدی، همودیالیز.
متن کامل [PDF 375 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/2/22 | پذیرش: 1404/7/2 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghodsi F, Sajjadi M, Baluchi Beidokhti T. The Effect of Virtual Training on the Preparation of Arteriovenous Fistulas in Hemodialysis Patients. 3 JNE 2025; 14 (2) :86-98
URL: http://jne.ir/article-1-1684-fa.html

قدسی فاطمه، سجادی موسی، بلوچی بیدختی طاهره. تاثیر آموزش مجازی بر آماده شدن فیستول شریانی وریدی در بیماران تحت همودیالیز. آموزش پرستاری. 1404; 14 (2) :86-98

URL: http://jne.ir/article-1-1684-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4725