[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 18-1 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی شیوه‌نامه آموزشی- روانی معنای زندگی در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه آمیخته
سیما قاسمی ، حسین داودی ، حسن حیدری ، خلیل غفاری
دانشگاه آزاد واحد خمین ، Ho.Davudi@iau.ac.ir
چکیده:   (10 مشاهده)
مقدمه: پرستاری یک حرفه کلیدی در نظام سلامت است که با چالش‌های روانی-اجتماعی متعددی همراه است. با توجه به نقش معنای زندگی در سلامت روانی و هویت حرفه‌ای، این مطالعه با هدف طراحی شیوه‌نامه آموزشی-روانی معنای زندگی در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این پژوهش کاربردی با رویکرد آمیخته اکتشافی متوالی در چهار مرحله و طی ۸ ماه در سال 1403 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان انجام شد. مرحله اول شامل مرور متون یکپارچه درباره «معنای زندگی» و درک آن در دانشجویان پرستاری بود. مرحله دوم، داده‌های کیفی از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 18 دانشجویای پرستاری جمع‌آوری و با تحلیل محتوای جهت‌دار تجزیه‌وتحلیل شدند. مرحله سوم، شیوه‌نامه با روش دلفی اصلاح‌شده و مشارکت ۸ تن از اعضای هیئت علمی خبره طراحی گردید. مرحله چهارم، اعتبارسنجی شیوه‌نامه از طریق روش دلفی کمّی، شاخص روایی محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ (سنجش همسانی درونی) با مشارکت ۳۵ ارزیاب بود. داده‌ها با نرم‌افزار MAXQDA نسخه ۲۰ و SPSS نسخه ۲۶ تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: در مرحله اول، ۱۴منبع علمی و ۱۰ بُعد «معنای زندگی» شناسایی شد. مرحله دوم، پنج بُعد انسان‌محور، مذهبی/ ارزشی، علمی / روان‌شناختی، وجودی / تجربی و فلسفی / عقلی استخراج گردید. مرحله سوم، شیوه‌نامه آموزشی در شش جلسه ۹۰ دقیقه‌ای بر اساس مدل Bloom و Knowles طراحی شد. در مرحله چهارم، اعتبار شیوه‌نامه با اجماع 82% خبرگان و شاخص‌های آماری مطلوب تأیید گردید.
نتیجه‌گیری: این مطالعه با تلفیق پنج بُعد معنای زندگی با اصول آموزشی، شیوه‌نامه آموزشیروانی معنای زندگی در دانشجویان پرستاری را طراحی کرد که روایی و انعطاف‌پذیری بالای را نشان داد. بنابراین گنجاندن این شیوه نامه در برنامه‌های آموزشی پرستاری و ارزیابی اثربخشی آن در مطالعات آینده پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌ها: معنای زندگی، آموزش پرستاری، شیوه نامه، پژوهش آمیخته.
مقدمه: پرستاری یک حرفه کلیدی در نظام سلامت است که با چالش‌های روانی-اجتماعی متعددی همراه است. با توجه به نقش معنای زندگی در سلامت روانی و هویت حرفه‌ای، این مطالعه با هدف طراحی شیوه‌نامه آموزشی-روانی معنای زندگی در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این پژوهش کاربردی با رویکرد آمیخته اکتشافی متوالی در چهار مرحله و طی ۸ ماه در سال 1403 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان انجام شد. مرحله اول شامل مرور متون یکپارچه درباره «معنای زندگی» و درک آن در دانشجویان پرستاری بود. مرحله دوم، داده‌های کیفی از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 18 دانشجویای پرستاری جمع‌آوری و با تحلیل محتوای جهت‌دار تجزیه‌وتحلیل شدند. مرحله سوم، شیوه‌نامه با روش دلفی اصلاح‌شده و مشارکت ۸ تن از اعضای هیئت علمی خبره طراحی گردید. مرحله چهارم، اعتبارسنجی شیوه‌نامه از طریق روش دلفی کمّی، شاخص روایی محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ (سنجش همسانی درونی) با مشارکت ۳۵ ارزیاب بود. داده‌ها با نرم‌افزار MAXQDA نسخه ۲۰ و SPSS نسخه ۲۶ تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: در مرحله اول، ۱۴منبع علمی و ۱۰ بُعد «معنای زندگی» شناسایی شد. مرحله دوم، پنج بُعد انسان‌محور، مذهبی/ ارزشی، علمی / روان‌شناختی، وجودی / تجربی و فلسفی / عقلی استخراج گردید. مرحله سوم، شیوه‌نامه آموزشی در شش جلسه ۹۰ دقیقه‌ای بر اساس مدل Bloom و Knowles طراحی شد. در مرحله چهارم، اعتبار شیوه‌نامه با اجماع 82% خبرگان و شاخص‌های آماری مطلوب تأیید گردید.
نتیجه‌گیری: این مطالعه با تلفیق پنج بُعد معنای زندگی با اصول آموزشی، شیوه‌نامه آموزشیروانی معنای زندگی در دانشجویان پرستاری را طراحی کرد که روایی و انعطاف‌پذیری بالای را نشان داد. بنابراین گنجاندن این شیوه نامه در برنامه‌های آموزشی پرستاری و ارزیابی اثربخشی آن در مطالعات آینده پیشنهاد می‌شود.

 
واژه‌های کلیدی: معنای زندگی، آموزش پرستاری، شیوه نامه، پژوهش آمیخته.
متن کامل [PDF 791 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/3 | پذیرش: 1404/4/8 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghasemi S, Davoodi H, Heidari H, Ghaffari K. Designing an Educational-Psychological Protocol for the Meaning of Life in Nursing Students: A Mixed-Methods Study. 3 JNE 2025; 14 (2) :1-18
URL: http://jne.ir/article-1-1685-fa.html

قاسمی سیما، داودی حسین، حیدری حسن، غفاری خلیل. طراحی شیوه‌نامه آموزشی- روانی معنای زندگی در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه آمیخته. آموزش پرستاری. 1404; 14 (2) :1-18

URL: http://jne.ir/article-1-1685-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4714