طراحی شیوهنامه آموزشی- روانی معنای زندگی در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه آمیخته
|
سیما قاسمی ، حسین داودی ، حسن حیدری ، خلیل غفاری  |
دانشگاه آزاد واحد خمین ، Ho.Davudi@iau.ac.ir |
|
چکیده: (10 مشاهده) |
مقدمه: پرستاری یک حرفه کلیدی در نظام سلامت است که با چالشهای روانی-اجتماعی متعددی همراه است. با توجه به نقش معنای زندگی در سلامت روانی و هویت حرفهای، این مطالعه با هدف طراحی شیوهنامه آموزشی-روانی معنای زندگی در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این پژوهش کاربردی با رویکرد آمیخته اکتشافی متوالی در چهار مرحله و طی ۸ ماه در سال 1403 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان انجام شد. مرحله اول شامل مرور متون یکپارچه درباره «معنای زندگی» و درک آن در دانشجویان پرستاری بود. مرحله دوم، دادههای کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 18 دانشجویای پرستاری جمعآوری و با تحلیل محتوای جهتدار تجزیهوتحلیل شدند. مرحله سوم، شیوهنامه با روش دلفی اصلاحشده و مشارکت ۸ تن از اعضای هیئت علمی خبره طراحی گردید. مرحله چهارم، اعتبارسنجی شیوهنامه از طریق روش دلفی کمّی، شاخص روایی محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ (سنجش همسانی درونی) با مشارکت ۳۵ ارزیاب بود. دادهها با نرمافزار MAXQDA نسخه ۲۰ و SPSS نسخه ۲۶ تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در مرحله اول، ۱۴منبع علمی و ۱۰ بُعد «معنای زندگی» شناسایی شد. مرحله دوم، پنج بُعد انسانمحور، مذهبی/ ارزشی، علمی / روانشناختی، وجودی / تجربی و فلسفی / عقلی استخراج گردید. مرحله سوم، شیوهنامه آموزشی در شش جلسه ۹۰ دقیقهای بر اساس مدل Bloom و Knowles طراحی شد. در مرحله چهارم، اعتبار شیوهنامه با اجماع 82% خبرگان و شاخصهای آماری مطلوب تأیید گردید.
نتیجهگیری: این مطالعه با تلفیق پنج بُعد معنای زندگی با اصول آموزشی، شیوهنامه آموزشی–روانی معنای زندگی در دانشجویان پرستاری را طراحی کرد که روایی و انعطافپذیری بالای را نشان داد. بنابراین گنجاندن این شیوه نامه در برنامههای آموزشی پرستاری و ارزیابی اثربخشی آن در مطالعات آینده پیشنهاد میشود.
کلیدواژهها: معنای زندگی، آموزش پرستاری، شیوه نامه، پژوهش آمیخته.
مقدمه: پرستاری یک حرفه کلیدی در نظام سلامت است که با چالشهای روانی-اجتماعی متعددی همراه است. با توجه به نقش معنای زندگی در سلامت روانی و هویت حرفهای، این مطالعه با هدف طراحی شیوهنامه آموزشی-روانی معنای زندگی در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این پژوهش کاربردی با رویکرد آمیخته اکتشافی متوالی در چهار مرحله و طی ۸ ماه در سال 1403 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان انجام شد. مرحله اول شامل مرور متون یکپارچه درباره «معنای زندگی» و درک آن در دانشجویان پرستاری بود. مرحله دوم، دادههای کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 18 دانشجویای پرستاری جمعآوری و با تحلیل محتوای جهتدار تجزیهوتحلیل شدند. مرحله سوم، شیوهنامه با روش دلفی اصلاحشده و مشارکت ۸ تن از اعضای هیئت علمی خبره طراحی گردید. مرحله چهارم، اعتبارسنجی شیوهنامه از طریق روش دلفی کمّی، شاخص روایی محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ (سنجش همسانی درونی) با مشارکت ۳۵ ارزیاب بود. دادهها با نرمافزار MAXQDA نسخه ۲۰ و SPSS نسخه ۲۶ تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در مرحله اول، ۱۴منبع علمی و ۱۰ بُعد «معنای زندگی» شناسایی شد. مرحله دوم، پنج بُعد انسانمحور، مذهبی/ ارزشی، علمی / روانشناختی، وجودی / تجربی و فلسفی / عقلی استخراج گردید. مرحله سوم، شیوهنامه آموزشی در شش جلسه ۹۰ دقیقهای بر اساس مدل Bloom و Knowles طراحی شد. در مرحله چهارم، اعتبار شیوهنامه با اجماع 82% خبرگان و شاخصهای آماری مطلوب تأیید گردید.
نتیجهگیری: این مطالعه با تلفیق پنج بُعد معنای زندگی با اصول آموزشی، شیوهنامه آموزشی–روانی معنای زندگی در دانشجویان پرستاری را طراحی کرد که روایی و انعطافپذیری بالای را نشان داد. بنابراین گنجاندن این شیوه نامه در برنامههای آموزشی پرستاری و ارزیابی اثربخشی آن در مطالعات آینده پیشنهاد میشود.
|
|
واژههای کلیدی: معنای زندگی، آموزش پرستاری، شیوه نامه، پژوهش آمیخته. |
|
متن کامل [PDF 791 kb]
(10 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/3/3 | پذیرش: 1404/4/8 | انتشار: 1404/4/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|