[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 126-112 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مشارکتی مهارت های ارتباطی بر مهارت های ارتباطی پرستاران مراقبت ویژه در ایرانشهر: یک مطالعه نیمه تجربی
شیوا پژمان خواه ، سمیه سرحدی
دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ، khodaa90@gmail.com
چکیده:   (32 مشاهده)
مقدمه: آموزش مشارکتی مهارت های ارتباطی به پرستاران مراقبت ویژه موجب ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری و ارتباط موثرآنان در بالین می گردد. هدف این تحقیق، آموزش مهارت‌های ارتباطی راهکاری کم‌هزینه اما اثربخش برای بهبود کیفیت مراقبت‌های پرستاری بود.
روش کار: این مطالعه نیمه‌تجربی با مشارکت ۷۰ پرستار بخش مراقبت ویژه دردو گروه مداخله و کنترل (هر کدام ۳۵ نفر) در در سال 1402، دربخش مراقبت های ویژه بیمارستان های خاتم الانبیاء(ص) و ایران ایرانشهر صورت گرفت. از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه دموگرافیک و ابزار آزمون اصلاح شده مهارت‌های ارتباطی کوئین‌دام بود که قبل و یک ماه پس از مداخله توسط پرستاران تکمیل شد. گروه مداخله در چهار جلسه آموزشی مهارت‌های ارتباطی شرکت نمودند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم‌افزار SPSS 25 و از تحلیل کوواریانس تک‌متغیره (ANCOVA) برای نمره کل، و تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) برای قسمت های ابزار مهارت‌های ارتباطی کوئین‌دام استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره کل مهارت‌های ارتباطی در گروه مداخله، از 2/9 ±4/115 در پیش‌آزمون به 7/8 ±2/137 در پس‌آزمون افزایش یافت، در حالیکه در گروه کنترل، از 8/8 ± 7/114 به 9/8  ± 0/117 افزایش جزئی داشت. نتایج تحلیل ANCOVA نشان داد که اختلاف میانگین پس‌آزمون بین دو گروه معنادار است.
نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که آموزش مشارکتی و کارگاهی مهارت های ارتباطی به طور معناداری موجب ارتقاء مهارت های ارتباطی پرستاران مراقبت ویژه در ایرانشهرشد. بنابراین توجه مدیران پرستاری را به برگزاری برنامه های آموزشی جهت ارتقای این مهارت ها ضروری به نظر می رسد.




 
واژه‌های کلیدی: مهارتهای ارتباطی، پرستاران، بخش مراقبت های ویژه
متن کامل [PDF 417 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/7 | پذیرش: 1404/7/17 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

PEJMANKHAH S, SARHADI S. The Effect of Collaborative Communication Skills Training on the Communication Skills of Intensive Care Nurses in Iranshahr: A Quasi-Experimental Study. 3 JNE 2025; 14 (2) :112-126
URL: http://jne.ir/article-1-1687-fa.html

پژمان خواه شیوا، سرحدی سمیه. تاثیر آموزش مشارکتی مهارت های ارتباطی بر مهارت های ارتباطی پرستاران مراقبت ویژه در ایرانشهر: یک مطالعه نیمه تجربی. آموزش پرستاری. 1404; 14 (2) :112-126

URL: http://jne.ir/article-1-1687-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4725