|
تاثیر آموزش مشارکتی مهارت های ارتباطی بر مهارت های ارتباطی پرستاران مراقبت ویژه در ایرانشهر: یک مطالعه نیمه تجربی
|
شیوا پژمان خواه ، سمیه سرحدی  |
| دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ، khodaa90@gmail.com |
|
|
چکیده: (32 مشاهده) |
مقدمه: آموزش مشارکتی مهارت های ارتباطی به پرستاران مراقبت ویژه موجب ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری و ارتباط موثرآنان در بالین می گردد. هدف این تحقیق، آموزش مهارتهای ارتباطی راهکاری کمهزینه اما اثربخش برای بهبود کیفیت مراقبتهای پرستاری بود.
روش کار: این مطالعه نیمهتجربی با مشارکت ۷۰ پرستار بخش مراقبت ویژه دردو گروه مداخله و کنترل (هر کدام ۳۵ نفر) در در سال 1402، دربخش مراقبت های ویژه بیمارستان های خاتم الانبیاء(ص) و ایران ایرانشهر صورت گرفت. از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه دموگرافیک و ابزار آزمون اصلاح شده مهارتهای ارتباطی کوئیندام بود که قبل و یک ماه پس از مداخله توسط پرستاران تکمیل شد. گروه مداخله در چهار جلسه آموزشی مهارتهای ارتباطی شرکت نمودند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار SPSS 25 و از تحلیل کوواریانس تکمتغیره (ANCOVA) برای نمره کل، و تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) برای قسمت های ابزار مهارتهای ارتباطی کوئیندام استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره کل مهارتهای ارتباطی در گروه مداخله، از 2/9 ±4/115 در پیشآزمون به 7/8 ±2/137 در پسآزمون افزایش یافت، در حالیکه در گروه کنترل، از 8/8 ± 7/114 به 9/8 ± 0/117 افزایش جزئی داشت. نتایج تحلیل ANCOVA نشان داد که اختلاف میانگین پسآزمون بین دو گروه معنادار است.
نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که آموزش مشارکتی و کارگاهی مهارت های ارتباطی به طور معناداری موجب ارتقاء مهارت های ارتباطی پرستاران مراقبت ویژه در ایرانشهرشد. بنابراین توجه مدیران پرستاری را به برگزاری برنامه های آموزشی جهت ارتقای این مهارت ها ضروری به نظر می رسد.
|
|
| واژههای کلیدی: مهارتهای ارتباطی، پرستاران، بخش مراقبت های ویژه |
|
|
متن کامل [PDF 417 kb]
(12 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/3/7 | پذیرش: 1404/7/17 | انتشار: 1404/4/10
|
|
|
|
|
|
|
| ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|
|