|
اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر علائم روان تنی و استرس ادراکشده سربازان
|
سجاد پناهی فر ، پرستو داداشی  |
| استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران ، panahi@gmail.com |
|
|
چکیده: (31 مشاهده) |
مقدمه: سربازان در محیطهای نظامی با حوادث غیر قابل انتظار و ناگهانی مثل محاصره، شایعه و ترس، آموزشهای سخت، حفظ آمادگی نظامی، جنگ روانی مواجهند، سلامت جسمانی و روانشناختی آنان به خطر میافتد. هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر علائم روان تنی و استرس ادراک شده سربازان درحال ترک خدمت بود.
روشکار: مطالعه حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نوع نیمه تجربی پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری سربازان درحال ترک خدمت پادگان های ارتش تهران در سال 1402 بودند. نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد. دو گروه 15 نفره بهصورت تصادفی و با روش قرعهکشی تشکیل شد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد علائم روان تنی (et al (2013 Lacourt و مقیاس استرس ادراک شده (et al (2013 Cohen بود که هر دو گروه در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری آنها را تکمیل کردند. آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد طی 8 جلسه 60 دقیقهای و هفتهای دو بار برای گروه آزمایش اجرا شد و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. نتایج با کمک آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر توسط نرم افزار SPSS نسخه 27 در سطح آماری 05/0 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر روی علائم روانتنی و استرس ادراکشده در سطح معناداری 013/0 = P اثربخشی داشته است. براساس مقدار ضریب اتا این اثربخشی بر متغیر علائم روانتنی 51 درصد و بر استرس ادراکشده 44 درصد بود.
نتیجهگیری: استفاده از رویکردهای آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد جهت کاهش مشکلات روانشناختی سربازان توسط مشاوران و درمانگران توصیه میگردد.
|
|
| واژههای کلیدی: آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد، استرس ادراک شده، سربازان، علائم روان تنی |
|
|
متن کامل [PDF 384 kb]
(9 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/6/9 | پذیرش: 1404/9/30 | انتشار: 1404/8/10
|
|
|
|
|
|
|
| ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|
|