[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 68-58 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر علائم روان تنی و استرس ادراک‌شده سربازان
سجاد پناهی فر ، پرستو داداشی
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران ، panahi@gmail.com
چکیده:   (31 مشاهده)
مقدمه: سربازان در محیط­های نظامی با حوادث غیر قابل انتظار و ناگهانی مثل محاصره، شایعه و ترس، آموزش­های سخت، حفظ آمادگی نظامی، جنگ روانی مواجهند، سلامت جسمانی و روانشناختی آنان به خطر می‌افتد. هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر علائم روان تنی و استرس ادراک شده سربازان درحال ترک خدمت بود.
روش‌کار: مطالعه حاضر  از لحاظ هدف کاربردی و از نوع نیمه تجربی پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری سربازان درحال ترک خدمت پادگان های ارتش تهران در سال 1402 بودند. نمونه­گیری به روش در دسترس انجام شد. دو گروه 15 نفره به­صورت تصادفی و با روش قرعه­کشی تشکیل شد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد علائم روان تنی (et al (2013 Lacourt  و مقیاس استرس ادراک شده (et al (2013 Cohen  بود که هر دو گروه در مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری آن­ها را تکمیل کردند. آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد  طی 8 جلسه 60 دقیقه­ای و هفته­ای دو بار برای گروه آزمایش اجرا شد و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. نتایج با کمک آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر توسط نرم افزار SPSS نسخه 27 در سطح آماری 05/0 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر روی علائم روان‌تنی و استرس ادراک‌شده در سطح معناداری 013/0 = P اثربخشی داشته است. براساس مقدار ضریب اتا این اثربخشی بر متغیر علائم روان‌تنی 51 درصد و بر استرس ادراک‌شده 44 درصد بود.
نتیجه‌گیری: استفاده از رویکردهای آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد جهت کاهش مشکلات روان­شناختی سربازان توسط مشاوران و درمانگران توصیه می­گردد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد، استرس ادراک شده، سربازان، علائم روان تنی
متن کامل [PDF 384 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/6/9 | پذیرش: 1404/9/30 | انتشار: 1404/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Panahifar S, dadashi P. Effectiveness of Acceptance and Commitment Training on Psychosomatic Symptoms and Perceived Stress of Soldiers. 3 JNE 2025; 14 (3) :58-68
URL: http://jne.ir/article-1-1703-fa.html

پناهی فر سجاد، داداشی پرستو. اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر علائم روان تنی و استرس ادراک‌شده سربازان. آموزش پرستاری. 1404; 14 (3) :58-68

URL: http://jne.ir/article-1-1703-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4732