|
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش مبتنی بر تابآوری بر استرس شغلی و خستگی ناشی از شفقت پرستاران
|
سیدمحمدجواد موسوی نیا ، نسرین ارشدی ، کیومرث بشلیده ، بهرام پیمان نیا  |
| دانشگاه شهید چمران اهواز ، narshadi@scu.ac.ir |
|
|
چکیده: (27 مشاهده) |
مقدمه: پرستاران نقش حیاتی در مراقبتهای بهداشتی دارند، اما استرس شغلی و خستگی ناشی از شفقت میتواند کیفیت مراقبت را کاهش دهد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش مبتنی بر تابآوری بر کاهش استرس شغلی و خستگی ناشی از شفقت در پرستاران انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری شامل پرستاران شاغل در بیمارستانهای خرمآباد در سال 1403 بود که از میان آنها ۴۵ نفر با پایینترین نمره انعطافپذیری شناختی بهصورت تصادفی در سه گروه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد، آموزش مبتنی بر تابآوری و کنترل جایگزین شدند. گروه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد ۱۰ جلسه ۴۰ دقیقهای و گروه آموزش مبتنی بر تابآوری ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای آموزش دریافت کردند. ابزاره گردآوری داده شامل مقیاس استرس شغلی پارکر و دکوتیز (۱۹۸۳) و مقیاس خستگی ناشی از شفقت استم (۲۰۱۰) بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد هر دو نوع آموزش موجب کاهش معنادار استرس شغلی و خستگی ناشی از شفقت در مقایسه با گروه کنترل شدند (001/0P<) و این اثر در پیگیری سهماهه نیز پایدار ماند. بین اثربخشی دو مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش مبتنی بر تابآوری، مداخلاتی مؤثر و پایدار در کاهش استرس شغلی و خستگی ناشی از شفقت پرستاران هستند و میتوانند بهعنوان راهبردهایی کارآمد برای ارتقای سلامت روان و کیفیت عملکرد پرستاران بهکار گرفته شوند. |
|
| واژههای کلیدی: استرس شغلی، خستگی ناشیاز شفقت، آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد، آموزش مبتنی بر تابآوری |
|
|
متن کامل [PDF 399 kb]
(11 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/8/7 | پذیرش: 1404/9/11 | انتشار: 1404/8/10
|
|
|
|
|
|
|
| ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|
|