[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 57-41 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش مبتنی بر تاب‌آوری بر استرس شغلی و خستگی ناشی از شفقت پرستاران
سیدمحمدجواد موسوی نیا ، نسرین ارشدی ، کیومرث بشلیده ، بهرام پیمان نیا
دانشگاه شهید چمران اهواز ، narshadi@scu.ac.ir
چکیده:   (27 مشاهده)
مقدمه: پرستاران نقش حیاتی در مراقبت‌های بهداشتی دارند، اما استرس شغلی و خستگی ناشی از شفقت می‌تواند کیفیت مراقبت را کاهش دهد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش مبتنی بر تاب‌آوری بر کاهش استرس شغلی و خستگی ناشی از شفقت در پرستاران انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمونپس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری سه‌ماهه بود. جامعه آماری شامل پرستاران شاغل در بیمارستان‌های خرم‌آباد در سال 1403 بود که از میان آن‌ها ۴۵ نفر با پایین‌ترین نمره انعطاف‌پذیری شناختی به‌صورت تصادفی در سه گروه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد، آموزش مبتنی بر تاب‌آوری و کنترل جایگزین شدند. گروه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد ۱۰ جلسه ۴۰ دقیقه‌ای و گروه آموزش مبتنی بر تاب‌آوری ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای آموزش دریافت کردند. ابزاره گردآوری داده شامل مقیاس استرس شغلی پارکر و دکوتیز (۱۹۸۳) و مقیاس خستگی ناشی از شفقت استم (۲۰۱۰) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد هر دو نوع آموزش موجب کاهش معنادار استرس شغلی و خستگی ناشی از شفقت در مقایسه با گروه کنترل شدند (001/0P<) و این اثر در پیگیری سه‌ماهه نیز پایدار ماند. بین اثربخشی دو مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش مبتنی بر تاب‌آوری، مداخلاتی مؤثر و پایدار در کاهش استرس شغلی و خستگی ناشی از شفقت پرستاران هستند و می‌توانند به‌عنوان راهبردهایی کارآمد برای ارتقای سلامت روان و کیفیت عملکرد پرستاران به‌کار گرفته شوند.
واژه‌های کلیدی: استرس شغلی، خستگی ناشی‌از شفقت، آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد، آموزش مبتنی بر تاب‌آوری
متن کامل [PDF 399 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/8/7 | پذیرش: 1404/9/11 | انتشار: 1404/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavinia S, arshadi N, Beshlideh K, Peymannia B. Comparing the Effectiveness of Acceptance and Commitment-Based Training and Resilience-Based Training on Job Stress and Compassion Fatigue in Nurses. 3 JNE 2025; 14 (3) :41-57
URL: http://jne.ir/article-1-1721-fa.html

موسوی نیا سیدمحمدجواد، ارشدی نسرین، بشلیده کیومرث، پیمان نیا بهرام. مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش مبتنی بر تاب‌آوری بر استرس شغلی و خستگی ناشی از شفقت پرستاران. آموزش پرستاری. 1404; 14 (3) :41-57

URL: http://jne.ir/article-1-1721-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4732