مؤلفههای تأثیرگذار بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از رشته تحصیلی
|
اشرف السادات حکیم  |
، hakim3448200@yahoo.com |
|
چکیده: (39864 مشاهده) |
چکیده
مقدمه: بررسی رضایت از رشته تحصیلی در هر دانشکده از مسایل اساسی آن دانشکده و جزء لاینفک فعالیتهای آن در حیطه رفتار و عملکرد سازمانی محسوب میشود. در این راستا پژوهشی با هدف تعیین مؤلفههای تأثیرگذار بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از رشته تحصیلی انجام شد.
روش: در این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) به صورت سرشماری رضایت کلیه دانشجویان پرستاری (164 نفر) دانشکدههای پرستاری و مامایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در 6 حیطه اساسی (شرایط محیط آموزشی، شرایط محیط بالینی، مربیان، وجهه اجتماعی، ارتباط با همکاران و مدیریت) بر طبق یک پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS v.17 برای متغیرهای کمی و روشهای آماری توصیفی، همچنین از آزمونهای آماری مجذور کای، آزمون تی و ضریب هبستگی پیرسون استفاده گردید. سطح معناداری برای کلیه آزمونها برابر با 05/0p< در نظر گرفته شد.
یافتهها: اکثر واحدهای مورد پژوهش (10/81%) از رشته تحصیلی خود رضایت کم داشتند. همچنین 14/84% دانشجویان از شرایط محیط آموزشی دانشکده، 70/53% از شرایط محیط آموزش بالینی، 60/36% از نحوه آموزش نظری توسط اساتید دانشکده،20/37% از نحوه آموزش بالینی توسط مربیان بالین، 63/39% از نحوه ارزشیابی توسط اساتید دانشکده، 70/81% از نحوه ارتباط با همکاران و نیز 40/60% دانشجویان پرستاری از وجهه اجتماعی رضایت کم داشتند، همچنین 10/31% از نحوه ارزشیابی توسط مربیان بالین و 70/56% واحدهای مورد مطالعه از نحوه مدیریت پرستاری رضایت خیلی کم داشتند.
نتیجهگیری: در مطالعه حاضر اکثریت دانشجویان از رشته تحصیلی خود رضایت کم داشتند. لذا توجه به عوامل مؤثر در افزایش رضایتمندی دانشجویان نظیر کیفیت آموزش نظری، بالینی و فرآیندهای ارزشیابی، تعاملات و توجه به وجهه اجتماعی که نهایتاً سبب حفظ ارتقای کیفیت آموزشی میگردد، حایز اهمیت است. |
|
واژههای کلیدی: رضایت، رشته پرستاری، دانشجوی پرستاری |
|
متن کامل [PDF 716 kb]
(3333 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/8/14 | پذیرش: 1392/10/1 | انتشار: 1392/10/1
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|