مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی و مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر دانش و کنترل متابولیکی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
|
مهدی صادقی ، شادان پدرامرازی ، علیرضا نیکبخت نصرآبادی ، حسین ابراهیمی ، انوشیروان کاظمنژاد |
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ، mahdisadeghi@shmu.ac.ir |
|
چکیده: (24790 مشاهده) |
مقدمه: آموزش در دیابت یک مسأله اساسی و مهم در دستیابی به کنترل گلیسمیک بهینه است و یکی از مؤثرترین عوامل در کیفیت آموزش انتخاب روشهای مناسب آموزشی است. از طرف دیگر توجه به آموزش خانواده بیماران میتواند مدیریت و کنترل مطلوب را در آنها تسهیل نماید. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش بیمارمحور و خانواده محور (مبتنی بر الگوی توانمندسازی) بر دانش و کنترل متابولیکی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو صورت پذیرفت.
روش: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی شاهددار در سال 1391 بود که طی آن 153 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 از طریق تخصیص تصادفی به سه گروه کنترل (A)، مداخله بیمارمحور (B) و مداخله خانواده محور (C) تقسیم شدند. قبل از شروع مداخله و سه ماه پس از آن، پرسشنامه سنجش دانش بیماری دیابت تکمیل و آزمایش HBA1C به عنوان شاخص کنترل متابولیکی از بیماران اخذ گردید. مداخله به صورت آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی برای بیماران گروه B و مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور در گروه C به اجرا در آمد و گروه کنترل آموزشهای روتین مرکز را دریافت نمودند. برای تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS v.16 و آزمونهای کایدو، تیزوجی و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد.
یافتهها: از نظر عوامل دموگرافیک هیچگونه تفاوت معناداری در میان هر سه گروه قبل از مداخله مشاهده نگردید (05/0p>). بین نمره دانش و میزان HBA1C نیز قبل از مداخله تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0p>) اما بین این دو متغیر بعد از مداخله اختلاف معنادار مشاهده شد (001/0p<). بین میزان دانش و HBA1C گروههای B و C با گروه کنترل تفاوت معنادار مشاهده گردید (05/0p<). هرچند بین گروه B و C تفاوت معنادار مشاهده نشد اما بررسی ضریب تغییرات نشاندهنده کاهش HBA1C بیشتر در گروه مداخله خانواده محور نسبت به گروه بیمارمحور بود.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاکی از اثرات مثبت اجرای آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی به دو صورت بیمارمحور و خانواده محور داشت. با توجه به نقش مهم خانواده در مدیریت و کنترل بیماریهای مزمن از جمله بیماری دیابت، در نظر گرفتن نقش خانواده در آموزش با استفاده از این الگوی آموزشی جهت دستیابی به کنترل متابولیکی مطلوب توصیه میشود. |
|
واژههای کلیدی: دیابت نوع 2، آموزش، الگوی توانمندسازی خانواده محور، کنترل متابولیکی |
|
متن کامل [PDF 704 kb]
(3331 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/10/24 | پذیرش: 1397/5/3 | انتشار: 1397/5/3
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|