بررسی تأثیر دو مدل آموزشی مبتنی بر رعایت و توانمندسازی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم
|
اسراء ناصحی ، عباس عباس زاده ، فریبا برهانی ، منصور عرب ، میترا ثمره فکری ، مجتبی جعفری  |
دانشکده پرستاری شهیدبهشتی ، aabaszadeh@hotmail.com |
|
چکیده: (39830 مشاهده) |
مقدمه: کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله عدم آگاهی و دانش آنها نسبت به این بیماری قرار دارد. تاکنون روشهای آموزشی مختلفی جهت بهبود کیفیت زندگی این بیماران مورد بررسی قرار گرفته که نتایج متفاوتی داشته است، لذا مطالعه حاضر جهت مقایسه تأثیر دو مدل آموزشی مبتنی بر رعایت و توانمندسازی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم انجام گردیده است.
روش: این مطالعه نیمه تجربی، تأثیر دو مدل آموزشی، بر کیفیت زندگی 70 بیمار مبتلا به آسم را مورد ارزیابی قرار داد. نمونهها به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند در یک گروه آموزش براساس مدل مبتنی بر رعایت و در گروه دیگر آموزش براساس مدل توانمندسازی داده شد. قبل از مداخله و هشت هفته بعد از اتمام مداخله هر دو گروه پرسشنامه کیفیت زندگی مربوط به بیماران مبتلا به آسم را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS v.18 انجام گردید.
یافتهها: میانگین سنی بیماران در گروه آموزش مبتنی بر رعایت (15/8±)6/47 و در گروه آموزش توانمندسازی (93/10±)5/44 بود. نتایج نشان داد که میانگین نمره کلی و ابعاد کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم در دو گروه قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری نداشتند (05/0p>) آزمون آماری تیزوج افزایش آماری معناداری را در نمره کلی و ابعاد کیفیت زندگی قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه نشان میدهد (05/0p<).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که هر دو مدل آموزشی میتوانند سبب ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم گردد. لذا نقش آموزش جهت ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم توسط کادر درمان به خصوص پرستاران باید مدنظر قرار گرفته شود. |
|
واژههای کلیدی: مدل آموزشی مبتنی بر رعایت، مدل آموزشی توانمندسازی، کیفیت زندگی، بیماران مبتلا به آسم |
|
متن کامل [PDF 1002 kb]
(3238 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1391/5/9 | پذیرش: 1392/10/1 | انتشار: 1392/10/1
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|