بررسی فراوانی افت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی خرمآباد
|
سیده فاطمه قاسمی ، شیرین حسنوند ، فاطمه ولیزاده  |
دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، ghasemi2211156@yahoo.com |
|
چکیده: (۱۶۲۴۱ مشاهده) |
مقدمه: وظیفه اصلی دانشگاه تربیت نیروی انسانی کارآمد و مؤثر است. اما هر ساله تعدادی از دانشجویان به دلایل مختلف دچار افت تحصیلی میشوند. با توجه به پیامدهای منفی افت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی برای جامعه، بیماران، حرفه و دانشگاه، پژوهش حاضر با هدف تعیین فراوانی افت تحصیلی و مقایسه عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه دانشجویان با و بدون افت تحصیلی انجام شد. روش: این پژوهش توصیفی مقطعی در نیمسال دوم سال تحصیلی 1390-1391 روی 148 دانشجوی دانشکده پرستاری مامایی خرمآباد به روش نمونهگیری در دسترس انجام شد. افت تحصیلی کاهش نمره استاندارد (z score) معدل ترم قبل نسبت به معدل دو ترم قبل به میزان 2/0 و بیشتر در نظر گرفته شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای پژوهشگر ساخته بود که شامل اطلاعات جمعیتشناختی و 52 سؤال در مورد عوامل مؤثر بر افت تحصیلی بود. سؤالات به صورت مقیاس لیکرت 5 نقطهای از خیلی زیاد تا خیلی کم، میزان موافقت دانشجویان با عوامل مؤثر بر افت تحصیلی را بررسی میکرد. پرسشنامهها به روش خودگزارشی تکمیل شد. تجزیه تحلیل دادهها با آمار توصیفی،آزمون مجذور کای و تیمستقل انجام شد. یافتهها: 5/36% دانشجویان افت تحصیلی داشتند. مهمترین علل افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان با افت تحصیلی فوت یک فرد نزدیک (25/1±13/4)، شیوه تدریس اساتید (7/1±11/4)، زیاد بودن واحدهای درسی در هر ترم (95/0±89/3) و همزمانی ارایه دروس عملی و تئوری (09/1±76/3) و از دیدگاه دانشجویان بدون افت تحصیلی روش ارزیابی اساتید (36/1±03/4)، روش تدریس اساتید (1/1±81/3)، زیاد بودن واحدهای درسی در هر ترم (09/1±76/3) و برنامهریزی آموزشی (14/1±76/3) گزارش شد. دیدگاه دانشجویان با و بدون افت تحصیلی از نظر عوامل مؤثر بر افت تحصیلی تفاوت معناداری نداشت. نتیجهگیری: بیش از یک سوم دانشجویان افت تحصیلی داشتند. اتخاذ تدابیری جهت شناسایی و حمایت دانشجویان در معرض افت تحصیلی توسط اساتید مشاور، تشویق و حمایت اساتید جهت استفاده از شیوههای با کارایی بیشتر جهت تدریس و ارزشیابی دانشجو، آموزش شیوههای صحیح مطالعه و یادگیری به دانشجویان و بازنگری برنامه آموزش پرستاری و مامایی ضروری به نظر میرسد. |
|
واژههای کلیدی: افت تحصیلی، علل، دیدگاه، دانشجویان پرستاری مامایی |
|
متن کامل [PDF 687 kb]
(۲۶۹۰ دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/4/3 | پذیرش: 1393/4/3 | انتشار: 1393/4/3
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|
|
Ghasemi F, Hasanvand S, Valizadeh F. Frequency of academic failure and its associated factors from the viewpoint of students with and without academic failure in the Faculty of Nursing and Midwifery, Khoramabad, Iran. 3 JNE 2014; 3 (1) :71-79 URL: http://jne.ir/article-1-293-fa.html
قاسمی سیده فاطمه، حسنوند شیرین، ولیزاده فاطمه. بررسی فراوانی افت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی خرمآباد. آموزش پرستاری. ۱۳۹۳; ۳ (۱) :۷۱-۷۹ URL: http://jne.ir/article-۱-۲۹۳-fa.html
|