بررسی دیدگاه بیماران درباره میزان رعایت معیارهای اخلاق حرفهای در عملکرد پرستاری
|
علی دهقانی ، نگار اردوبادی ، مرتضی شمسیزاده ، علی محمد پروینیان نسب ، میترا طالبی |
دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، ali.dehghani2000@gmail.com |
|
چکیده: (14957 مشاهده) |
مقدمه: اخلاق پرستاری جزء ماهیت ذاتی حرفه پرستاری است و رعایت آن همان انتظاراتی است که بیماران از مؤسسات خدمات بهداشتی و درمانی دارند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رعایت معیارهای اخلاق حرفهای در عملکرد پرستاری از دیدگاه بیماران در سال 1391 صورت گرفت. روش: این پژوهش یک مطالعه تحلیلی است که با مشارکت 504 بیمار بستری در بخشهای داخلی و جراحی بیمارستانهای آموزشی شهرستان جهرم با استفاده از نمونهگیری سهمیهای انجام گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته 22 سؤالی بود که رعایت اخلاق حرفهای را در سه بعد مسؤولیتپذیری، ارتقاء کیفیت مراقبت و احترام به بیمار بررسی مینمود. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS v.16 و آزمونهای مربوطه انجام گردید. یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که از دیدگاه بیماران، پرستاران در بعد مسؤولیتپذیری 40%، در بعد ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار 45% و در بعد احترام به بیمار 69% معیارهای اخلاق حرفهای را به طور مطلوب رعایت میکردند. آزمون تیمستقل بین نوع بخش (بخش داخلی و جراحی) و رعایت اخلاق حرفهای در بعد مسؤولیتپذیری ارتباط معناداری نشان داد (3/2=R ، 03/0=p). همچنین بین سن و رعایت اخلاق حرفهای نیز ارتباط معناداری بود. نتیجهگیری: براساس دیدگاه بیماران میزان رعایت اخلاق حرفهای در هر کدام از ابعاد مورد بررسی به میزان نسبتاً مطلوبی رعایت شده است. لذا پیشنهاد میشود با برگزاری دورههای بازآموزی مؤثر در این زمینه و برداشتن موانع موجود شاهد رعایت بهتر اخلاق حرفهای در سیستم بهداشتی درمانی بود. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، حرفهای شدن، پرستاری، بیماران |
|
متن کامل [PDF 261 kb]
(3701 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/4/17 | پذیرش: 1393/8/19 | انتشار: 1393/8/19
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|