[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 68-59 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مرتبط با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1392
فاطمه شریفی‌فرد ، کیان نوروزی ، محمدعلی حسینی ، حمید آسایش ، مهدی نوروزی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، norozi-kian@uswr.ac.ir
چکیده:   (17597 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی تحصیلی احساس بی‌کفایتی و خستگی ذهنی است که دانشجویان در مقابل استرس مزمن ناشی از فقدان منابع لازم برای انجام دادن وظایف و تکالیف محوله از خود نشان می‌دهند. این مطالعه برای تعیین وضعیت فرسودگی تحصیلی و عوامل مرتبط با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1392 انجام شده است. روش: در این مطالعه مقطعی تعداد 264 دانشجو از بین دانشجویان پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و فوریت پزشکی به صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک- تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ماسلاچ برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. روایی و پایایی این مقیاس با آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس خستگی عاطفی 89/0، شک و تردید 84/0 و خودکارآمدی 67/0 مورد تأیید قرار گرفته است. داده‌ها با آزمون‌های آمار توصیفی و رگرسیون لجستیک در محیط نرم‌افزار آماری SPSS v.16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین (± انحراف معیار) نمره فرسودگی تحصیلی دانشجویان شرکت‌‌کننده در مطالعه (84/15±52/28) بود و در مجموع 1/24% دانشجویان فرسودگی بالا و 6/46% فرسودگی تحصیلی در حد متوسط داشتند. براساس یافته‌های به دست آمده از رگرسیون لجستیک چند متغیره، معدل در خرده مقیاس خستگی عاطفی (96/0-58/0:CI95%، 75/0:OR) و شک و تردید (96/0-56/0:CI95%، 73/0:OR) با فرسودگی تحصیلی ارتباط منفی و معنادار داشت و در خرده مقیاس ناکارآمدی، معدل (92/0-5/0:CI95%، 68/0:OR)، سکونت در منزل شخصی (20/13-27/1:CI95%، 10/4:OR) و تحصیل در رشته هوشبری (10/9-12/1:CI95%، 19/3:OR) با فرسودگی تحصیلی ارتباط معنادار داشت (05/0>p). نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های مطالعه حاضر درصد قابل توجهی از دانشجویان دچار فرسودگی تحصیلی هستند. معدل نقش محافظتی در مقابل فرسودگی تحصیلی داشت و تحصیل در رشته هوشبری و سکونت در منزل شخصی از ریسک فاکتورهای فرسودگی تحصیلی بود. معدل نمرات با کلیه خرده مقیاس‌های فرسودگی تحصیلی ارتباط معناداری داشت لذا برنامه‌ریزی جهت کاهش فرسودگی تحصیلی می‌تواند سبب ارتقاء عملکرد تحصیلی در دانشجویان گردد.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، دانشجو، پرستاری، پیراپزشکی
متن کامل [PDF 653 kb]   (3963 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/7/27 | پذیرش: 1393/8/28 | انتشار: 1393/8/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharififard F, Nourozi K, Hosseini M, Asayesh H, Nourozi M. Related factors with academic burnout in nursing and paramedics students of Qom University of Medical Sciences in 2014. 3 JNE 2014; 3 (3) :59-68
URL: http://jne.ir/article-1-362-fa.html

شریفی‌فرد فاطمه، نوروزی کیان، حسینی محمدعلی، آسایش حمید، نوروزی مهدی. عوامل مرتبط با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1392. آموزش پرستاری. 1393; 3 (3) :59-68

URL: http://jne.ir/article-1-362-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645