بررسی عوامل تسهیلکننده و بازدارنده شرکت مشمولین در برنامههای آموزش مداوم جامعه پزشکی
|
شادی پشندی ، هادی خوشاب ، حسین رفیعی ، عباس عباسزاده ، فریبا برهانی |
دانشگاه علوم پزشکی بم ، hadikhoshab@gmail.com |
|
چکیده: (13207 مشاهده) |
مقدمه: عوامل بسیاری میتوانند در شرکت مشمولین در برنامههای آموزش مداوم جامعه پزشکی نقش داشته باشند، ولی اطلاعات موجود در این رابطه بسیار محدود میباشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل بازدارنده و تسهیلکننده مشارکت مشمولین برنامههای آموزش مداوم جامعه پزشکی در این برنامهها طراحی و اجرا شد. روش: در این مطالعه مقطعی، 740 نفر از مشمولین آموزش مداوم شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1391 (از تاریخ 1/4/91 تا تاریخ 30/9/91) به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه سه بخشی بود که بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیکی، بخش دوم پرسشنامه شامل 21 سؤال که عوامل انگیزشی یا تسهیلکننده فردی و سازمانی شرکت در برنامههای آموزش مداوم را میسنجید و بخش سوم نیز شامل 32 سؤال که عوامل بازدارنده یا موانع شرکت در برنامههای آموزش مداوم را میسنجید. دادهها از طریق نرمافزار SPSS v.16 و از طریق آمار توصیفی و آزمونهای آماری تیمستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: مهمترین عامل تسهیلکننده در بین نمونهها «کسب امتیاز» با میانگین نمره (84/0±25/4) و کم اهمیت ترین آن «وجود موقعیتهای رقابتی» با میانگین نمره (12/1±00/3) بود. مهمترین عامل بازدارنده «مشکلات کاری (کمبود پرسنل همکار)» با میانگین نمره (20/1±02/4) و کم اهمیتترین آن «اعتماد به نفس پایین» با میانگین نمره (38/1±88/2) بود. همچنین مهمترین دسته از عوامل تسهیلکننده «عوامل فردی» و عمدهترین دسته از عوامل بازدارنده «موانع سازمانی» ذکر شد. نتایج به دست آمده بین میانگین عوامل تسهیلکننده فردی 22/0±97/3 و سازمانی 27/0±48/3 اختلاف معنادار آماری را نشان داد. اما در مقایسه میانگین موانع بازدارنده فردی 36/0±42/3 و سازمانی 23/0±49/3 اختلاف معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: از آنجایی که انگیزه اصلی شرکتکنندگان در برنامههای آموزش مداوم، «کسب امتیاز جهت ارتقاء شغلی» ذکر شده است، میتوان با استفاده از راهکارهایی از قبیل دخالت دادن بیشتر آموزشگیرندگان در تعیین محتوی مطالب آموزشی، دخالت دادن آنها در طراحی و چگونگی اجرای برنامههای آموزشی، برگزاری کارگاههای توجیهی جهت کادر درمانی به منظور آگاهی بیشتر آنها از اهداف برنامههای آموزش مداوم و برگزاری کارگاههای آموزشی جهت تغییر دیدگاه کادر درمانی در مورد برنامههای آموزش مداوم انگیزه آنها جهت شرکت در این دورهها را تغییر داد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش مداوم جامعه پزشکی، علوم پزشکی، بازدارندهها، عوامل انگیزشی |
|
متن کامل [PDF 696 kb]
(2205 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/11/19 | پذیرش: 1393/11/28 | انتشار: 1393/11/28
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|