| اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری گروهی بر شاخصهای فیزیولوژیکی استرس و مهارتهای ارتباطی کارکنان بیمارستان | 
								
								  | حجت  پیرزادی    ،    علی فتحیآشتیانی    ،    محسن شکوهییکتا    | 
								
								  | دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج) ، h.pirzadi@ut.ac.ir | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (18108 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: سطوح بالای استرس در کارکنان بهداشتی و نقص در مهارتهای ارتباطی این گروه میتواند سلامت روانی آنان را تهدید کند و موجب کاهش کارآیی شغلیشان شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری گروهی بر شاخصهای فیزیولوژیکی استرس و مهارتهای ارتباطی ِکارکنان بیمارستان انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمهتجربی بود که با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. گروه نمونه شامل 32 نفر از کارکنان یکی از بیمارستانهای شهر تهران بود که بهطور تصادفی در دو گروه 16 نفره مداخله و کنترل جایگزین شدند. برنامه مداخله بهصورت هفتگی در 4 جلسه 4 ساعته به مدت 16 ساعت روی افراد گروه مداخله اجرا شد. داده-ها با استفاده از پرسشنامه واکنشهای فیزیولوژیکی استرس (PRS) و پرسشنامه تجدیدنظر شده مهارتهای ارتباطی (CSTR) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از افراد هر دو گروه جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS v.19 و با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد آموزش شناختی- رفتاری گروهی موجب افزایش معنادار میانگین نمره مهارتهای ارتباطی و نیز کاهش معنادار میانگین نمره شاخصهای فیزیولوژیکی استرس در افراد گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل شده است.
نتیجهگیری: آموزش شناختی- رفتاری گروهی روشی مؤثر بر بهبود سلامت روانی کارکنان بهداشتی است که نیازمند توجه بیشتری از سوی مدیران بهداشتی و پژوهشگران بالینی حوزه سلامت است. | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  آموزش شناختی- رفتاری گروهی، کارکنان بیمارستان، سلامت روانی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 741 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (2403 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1394/1/25 | پذیرش: 1394/1/31 | انتشار: 1394/1/31
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |