بررسی موانع و تسهیل کننده های همکاری پرستاران بخش در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری
|
بهاره رضایی نیک ، مریم رسولی ، خورشید وسکویی اشکوری ، حمید علوی مجد ، فائزه ترابی |
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، Rassouli.m@gmail |
|
چکیده: (5760 مشاهده) |
مقدمه: بسیاری معتقدند که حضور فعال همکاران بالینی در امر آموزش، یکی از عوامل تسهیل کننده اهداف آموزشی به شمار میرود. مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع و عوامل تسهیل کننده همکاری پرستاران بخش، در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری در بیمارستان های تهران در سال 1393 انجام گرفته است.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است. که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، 384 نمونه از بخشهایی که دانشجویان پرستاری در آن مشغول به کارآموزی بودند، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی ویژگیهای جمعیت شناختی بود. دادهها با کمک نرمافزارSPSS نسخه 16 تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها: وضعیت پرستاران در ارتباط با موانع همکاری نشان داد، 1/57 درصد پرستاران موانع فردی را که مهمترین آنها شلوغی نوبت صبح و خستگی پرستاران است، 5/26 درصد موانع ساختاری را که مهمترین آن برنامهریزی ضعیف آموزشی است و 4/16 درصد موانع مدیریتی را که مهمترین آنها شکایت بیمار یا همراه او مبنی بر انجام امور پرستاری توسط دانشجویان را بهعنوان مهمترین موانع دانستند. برخورداری پرستاران از دانش و مهارت کافی (21 درصد)، فراهم کردن محیط حمایتکننده و برنامهریزی آموزشی مناسب (8/57 درصد،)، مشخص شدن شرح وظایف دانشجویان، مشخص بودن فرد پاسخگوی عملکرد دانشجویان (2/21 درصد،) مهمترین عوامل تسهیلکننده همکاری در امر آموزش از نظر پرستاران شناخته شدند.
نتیجهگیری: از آنجا که یکی از مشکلات و موانع موجود، مربوط به موانع فردی هست، به نظر میرسد کاهش یا بهبود این چالش با رفع موانع همکاری پرستاران و افزایش تسهیلکنندهها مؤثر هست؛ این امر مستلزم همکاری میان مربی، پرستاران بالینی، سوپروایزر آموزشی، سرپرستاران، مدیران پرستاری، مسؤول برنامه ریزی آموزشی و سایر مسؤولین ردهبالای مدیریتی است.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش بالینی دانشجویان، موانع، تسهیلکنندهها، پرستاران |
|
متن کامل [PDF 610 kb]
(2199 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1394/6/16 | پذیرش: 1395/8/21 | انتشار: 1396/6/6
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|