[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 39-26 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر آموزش بالینی در پرستاری: یک مطالعه متاسنتز کیفی
حسین باقری ، میلاد بازقلعه
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ، Moz1756_1791@yahoo.com
چکیده:   (15668 مشاهده)
مقدمه:پرستاری همواره حرفه ای متکی بر عمل شناخته میشود و آموزش بالینی رکن اصلی پرستاری محسوب می گردد. مطالعهمتاسنتزحاضرباهدفتعیین عوامل مؤثر بر آموزش بالینی در پرستاری در طی سالهای 1392-1382 صورت گرفته است. روش : درمطالعهمتاسنتزحاضربا استفاده ازروش متاسنتز کیفی نوبلیت و هار (1988)، مطالعاتکیفیانجامشدهپیرامونعواملمرتبطباآموزش بالینی در پرستاریدرایران و دارای شرایط ورود به مطالعهدربانکهایاطلاعاتی SID،Magiran،Iranmedex طیسالهای 1392-1382جمعآوریوموردبررسیومقایسهقرارگرفت برایجستجودربانکهای اطلاعاتی مذکور ازعبارات"آموزش بالینی"،"آموزش در عرصه" و "آموزش عملی" استفادهگردید.هر یک از مطالعات انتخاب شده، با دقت و با تمرکز بر جزئیات، بررسی شده و مفاهیم کلیدی استخراج شده از هر مطالعه با مفاهیم کلیدی سایر مطالعات جهت تفسیر نهایی پدیده آموزش بالینی مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها:بر اساس جستجوی اولیه صورت گرفته در پایگاههای اطلاعاتی مذکور، تعداد18مطالعهکیفیدرارتباطباآموزش بالینی پرستاری و عوامل مرتبط با آنیافتشدکهازاینتعداد،7مطالعهدقیقاًدرارتباطباموضوعپژوهشبود. مشارکت کنندگان در 6 مقاله، دانشجویان پرستاری و در 1 مقاله اعضاء هیأت علمی مدرس پرستاری و مسئولین امور بالینی بودند. مطالعات انتخاب شده 7 شهر: تهران، رشت، اصفهان،خراسان شمالی، زنجان، زاهدان و ارومیه را پوشش می دادند و شیوه تجزیه و تحلیل در هفت مطالعه، روش تحلیل محتوی ذکر شده بود.در نهایت تفسیر نهایی از پدیده آموزش بالینی و عوامل مرتبط با آن در قالب دو درونمایه: عوامل تسهیل (تقویت) کننده و عوامل تهدید کننده، در 4 بعد: دانشجو، مربی، محیط و برنامه آموزشی ارائه گردید. نتیجه گیری:نتایج حاصل از مطالعه حاضردرزمینهعواملمؤثر بر آموزش بالینی می تواندتوسطمربیان و مسئولین برنامه ریزیدرآموزش بالینی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد وجهت هدایتمطالعاتبعدیدرزمینهآموزش بالینیسودمندباشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، پرستاری، متاسنتز کیفی
متن کامل [PDF 255 kb]   (4395 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/12 | پذیرش: 1394/10/16 | انتشار: 1394/10/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri H, Bazghaleh M. Clinical education and its related factors in nursing: A qualitative meta-synthesis study. 3 JNE 2016; 4 (4) :26-39
URL: http://jne.ir/article-1-559-fa.html

باقری حسین، بازقلعه میلاد. عوامل مؤثر بر آموزش بالینی در پرستاری: یک مطالعه متاسنتز کیفی. آموزش پرستاری. 1394; 4 (4) :26-39

URL: http://jne.ir/article-1-559-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645