عوامل مؤثر بر آموزش بالینی در پرستاری: یک مطالعه متاسنتز کیفی
|
حسین باقری ، میلاد بازقلعه  |
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ، Moz1756_1791@yahoo.com |
|
چکیده: (16341 مشاهده) |
مقدمه:پرستاری همواره حرفه ای متکی بر عمل شناخته میشود و آموزش بالینی رکن اصلی پرستاری محسوب می گردد. مطالعهمتاسنتزحاضرباهدفتعیین عوامل مؤثر بر آموزش بالینی در پرستاری در طی سالهای 1392-1382 صورت گرفته است.
روش : درمطالعهمتاسنتزحاضربا استفاده ازروش متاسنتز کیفی نوبلیت و هار (1988)، مطالعاتکیفیانجامشدهپیرامونعواملمرتبطباآموزش بالینی در پرستاریدرایران و دارای شرایط ورود به مطالعهدربانکهایاطلاعاتی SID،Magiran،Iranmedex طیسالهای 1392-1382جمعآوریوموردبررسیومقایسهقرارگرفت برایجستجودربانکهای اطلاعاتی مذکور ازعبارات"آموزش بالینی"،"آموزش در عرصه" و "آموزش عملی" استفادهگردید.هر یک از مطالعات انتخاب شده، با دقت و با تمرکز بر جزئیات، بررسی شده و مفاهیم کلیدی استخراج شده از هر مطالعه با مفاهیم کلیدی سایر مطالعات جهت تفسیر نهایی پدیده آموزش بالینی مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها:بر اساس جستجوی اولیه صورت گرفته در پایگاههای اطلاعاتی مذکور، تعداد18مطالعهکیفیدرارتباطباآموزش بالینی پرستاری و عوامل مرتبط با آنیافتشدکهازاینتعداد،7مطالعهدقیقاًدرارتباطباموضوعپژوهشبود. مشارکت کنندگان در 6 مقاله، دانشجویان پرستاری و در 1 مقاله اعضاء هیأت علمی مدرس پرستاری و مسئولین امور بالینی بودند. مطالعات انتخاب شده 7 شهر: تهران، رشت، اصفهان،خراسان شمالی، زنجان، زاهدان و ارومیه را پوشش می دادند و شیوه تجزیه و تحلیل در هفت مطالعه، روش تحلیل محتوی ذکر شده بود.در نهایت تفسیر نهایی از پدیده آموزش بالینی و عوامل مرتبط با آن در قالب دو درونمایه: عوامل تسهیل (تقویت) کننده و عوامل تهدید کننده، در 4 بعد: دانشجو، مربی، محیط و برنامه آموزشی ارائه گردید.
نتیجه گیری:نتایج حاصل از مطالعه حاضردرزمینهعواملمؤثر بر آموزش بالینی می تواندتوسطمربیان و مسئولین برنامه ریزیدرآموزش بالینی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد وجهت هدایتمطالعاتبعدیدرزمینهآموزش بالینیسودمندباشد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش بالینی، پرستاری، متاسنتز کیفی |
|
متن کامل [PDF 255 kb]
(4694 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/10/12 | پذیرش: 1394/10/16 | انتشار: 1394/10/16
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|