| مقایسه تاثیر آموزش معاینه قلب و ریه مبتنی بر شبیه سازی توسط مانکن با سخنرانی بر دانش و اعتماد به نفس دانشجویان مامایی | 
								
								  | اعظم حیدرزاده    ،    طیبه میرزایی    ،    منصوره  عزیززاده فروزی    | 
								
								  | دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ، M_Forozy@kmu.ac.ir | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (11780 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: دانشجویان مامایی باید علاوه بر تأمین سلامت مادر، سلامت جنین را نیز در نظر داشته باشند، بنابراین آموزش مهارتهایی ازجمله ارزیابی سیستمهای قلب و ریه در این قشر از کادر درمان اهمیت ویژهای دارد. لذا این مطالعه باهدف مقایسه تأثیر آموزش معاینه قلب و ریه مبتنی بر شبیهسازی توسط مانکن با سخنرانی بر دانش و اعتمادبهنفس دانشجویان مامایی رفسنجان انجام گرفت.
      روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 28 دانشجوی مامایی شرکت داشته و بهطور تصادفی در دو گروه شبیهسازی با مانکن و سخنرانی تخصیص داده شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه دانش و اعتمادبهنفس در ارزیابی قلب و ریه بود. اطلاعات با استفاده از شاخصهای مرکزی و پراکندگی، آزمونهای تی تست و تی زوجی تجزیه تحلیل شد.
     یافتهها: میانگین±انحراف معیار نمره دانش در گروه شبیهسازی با مانکن و سخنرانی بعد از مداخله به ترتیب 8/0± 21 /9 و 95/1± 5/5 بود؛ که اختلاف آماری معنیداری بین دو گروه مشاهده شد(0001/0 > P). همچنین میانگین±انحراف معیار نمره اعتمادبهنفس بعد از مداخله در گروه شبیهسازی با مانکن 65/3± 35/25 و سخنرانی 61/3±  15 بوده است که اختلاف آماری معنیداری بین دو گروه وجود داشت(0001/0 > P). 
     نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این مطالعه، شبیهسازی (استفاده از مانکن) در افزایش دانش و اعتمادبهنفس درزمینه ارزیابی قلب و ریه مؤثر است؛ بنابراین مراکز آموزشی میتوانند از این روشها که گاها نیاز بهصرف وقت کمتری نیز دارد، استفاده کرده و فراگیر را در شرایط واقعیتری آموزش دهند که  این خود  می تواند  بر آگاهی و  توانایی انجام کار را با اطمینان بیشتر تاثیر گذار باشد. | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  شبیهسازی با مانکن، سخنرانی، معاینه قلب و ریه، دانش، اعتماد به نفس | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 311 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (2616 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1394/10/12 | پذیرش: 1394/10/26 | انتشار: 1394/10/26
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |