مقایسه نگرش اساتید و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی تبریز نسبت به مشاوره تحصیلی در سال 1390
|
مهناز جبرائیلی ، سوسن ولیزاده ، ماهنی رهکار فرشی  |
گروه کودکان دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران ، rahkarfarshim@tbzmed.ac.ir |
|
چکیده: (9008 مشاهده) |
مقدمه: مشاوره یکی از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان میباشد. عدم اعتقاد دانشجویان به مفید بودن مشاوره و وجود تفاوت در نگرش اساتید و دانشجویان میتواند یکی از موانع اجرای صحیح این برنامه به شمار آید، لذا این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه نگرش اساتید و دانشجویان نسبت به مشاوره تحصیلی انجام شده است.
روش: در این مطالعه توصیفی مقایسهای در سال 90، نگرش 31 استاد و 250 دانشجوی (پرستاری ، مامایی و اتاق عمل) دانشکده پرستاری و مامایی تبریز که به روش تصادفی وارد مطالعه شدند، از طریق پرسشنامه 18 سوالی تعیین نگرش نسبت به مشاوره تحصیلی ادهمی و همکاران مورد بررسی قرار گرفته است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 13 و آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یکطرفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در این مطالعه میانگین و انحراف معیار نگرش اساتید راهنما 19/7±51/73 و دانشجویان 18/8±91/63 بود که این اختلاف از نظر آماری معنیدار بود(0001/0P<)، همچنین در این مطالعه میانگین و انحراف معیار نمره نگرش اساتید پرستاری(58/1±37/51 ) به طور معنی داری بیشتر از اساتید مامایی( 80/4 ± 78/47 ) بود(01/0P<).
نتیجهگیری: بین نگرش اساتید و دانشجویان تفاوت وجود داشت. اساتید مشاوره را برای سازگاری و حمایت از دانشجو لازم میدانند. از نظر دانشجویان نیز مشاوره نیازمند تخصص است. توجه به این تفاوتها به هنگام ارائه خدمات مشاورهای توسط اساتید لازم و ضروری است. |
|
واژههای کلیدی: نگرش، مشاوره، اساتید، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 241 kb]
(2166 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/10/14 | پذیرش: 1394/10/22 | انتشار: 1394/10/22
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|