| بررسی نقش تعدیل کننده پشتیبانی زمینه در تاثیر تأمل بر اثربخشی تیمهای یادگیرنده در دانشجویان پرستاری | 
								
								  | فائزه حجتی    ،    امیرحسین محمد داودی    | 
								
								  | دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ایران ، Faezehhojati@yahoo.com | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (9607 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: در سالهای اخیر استفاده از روش یادگیری مبتنی بر تیم در آموزش پزشکی و نیز پرستاری رایج شده است. اما هنوز مطالعه درباره کارایی این روش، شرایط و عواملی که برای موفقیت تیمهای یادگیرنده لازم است، ادامه دارد. این مطالعه قصد دارد تاثیر تأمل (درباره فرایندها و نتایج کار) بر روی اثربخشی تیمهای یادگیرنده (عملکرد، یادگیری و رضایت) را با تاکید بر نقش تعدیل کننده پشتیبانی زمینه (از جانب استاد و همتا) بررسی نماید. روش: در یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، 155 دانشجوی رشته پرستاری از دانشگاه آزاد واحد ساوه در سال تحصیلی 92-1391 به روش تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامههای محقق ساخته در رابطه با پشتیبانی زمینه، تأمل درباره فرایندها و نتایج کار تیم و اثربخشی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس دوطرفه نشان داد اثر اصلی تأمل بر روی عملکرد، یادگیری و رضایت معنیدار است. اثر اصلی پشتیبانی زمینه فقط بر روی رضایت معنیدار است. با وجود اینکه نقش تعدیل کننده پشتیبانی زمینه در تاثیر تأمل بر روی عملکرد، یادگیری و رضایت معنیدار نمیباشد، نمودارها نشان داد عملکرد و یادگیری افراد هنگامیکه تأمل میکنند و پشتیبانی زمینه بیشتری دریافت میکنند، بالاتر است. بعلاوه، رضایت افراد با وجود تأمل پایین هنگامیکه پشتیبانی زمینه بالاست، بالاتر است. نتیجهگیری: از این یافتهها نتیجه میشود که تیمها با پشتیبانی زمینه و تأمل بالا اثربخشترند، یعنی از عملکرد، یادگیری و رضایت بالاتری برخوردارند. همچنین هنگامیکه پشتیبانی زمینه از تیمها بالاست، رضایت از کار تیمی افزایش مییابد، حتی اگر تأمل در تیمها کم باشد. | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  آموزش پرستاری، کار تیمی، پشتیبانی زمینه، تأمل، اثربخشی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 374 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (2252 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1394/12/26 | پذیرش: 1395/3/31 | انتشار: 1395/3/31
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |