تاثیر آموزش مدیریت درد بر آگاهی، نگرش و روشهای کنترل درد پرستاران ریکاوری
|
خدایار عشوندی ، غلامحسین فلاحی نیا ، سجاد نقدی ، عباس مقیم بیگی ، بهروز کارخانه ای |
دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، oshvandi@umsha.ac.ir |
|
چکیده: (6183 مشاهده) |
مقدمه: در بسیاری از موارد درد بیماران ناکافی درمان میشود. نزدیکترین شخص به بیمار در روند درمان پرستار است و مطالعات نقش مهم پرستار در کنترل درد بیماران را اثبات کرده است. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر آموزش مدیریت درد بر آگاهی، نگرش و روشهای کنترل درد پرستاران ریکاوری انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی در سال 94 و با شرکت 41 پرستار ریکاوری و 246 بیمار در بیمارستان بعثت همدان انجام شد. در مرحله اول پرسشنامههای مربوط به اطلاعات دموگرافیک، آگاهی و نگرش در زمینه درد توسط پرستاران ریکاوری تکمیل شد. سپس روشهای کنترل درد انجام شده توسط پرستاران (هر پرستار 3 بیمار)، با استفاده از چک لیست ثبت گردید. در مرحله دوم اصول مدیریت درد در ریکاوری در دو جلسه آموزشی، در گروههای کوچک و به صورت بحث گروهی آموزش داده شد. دو هفته بعد و در مرحله سوم مجدداً با همان پرسشنامهها و چک لیست اولیه، آگاهی، نگرش و روشهای کنترل درد پرستاران ریکاوری ثبت گردید. در پایان دادهها توسط نرم افزار spss 16 و با آزمونهای تی زوجی، دقیق فیشر و آمار توصیفی در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن پرستاران5±93/29 سال و سابقه کار بالینی آنها 5±51/7 سال بود. نتایج نشان داد که آگاهی پرستاران ریکاوری از مدیریت درد قبل از آموزش از 63/64 درصد به 18/81 درصد در بعد از آموزش رسید(001/0>p). همچنین میانگین امتیاز نگرش پرستاران درباره مدیریت درد قبل از آموزش 87/76 بود که در بعد از آموزش به 12/81 رسید(025/0=p). پرستاران مهمترین موانع در مصرف مسکنها را کمبود تعداد پرستاران، عدم دستور پزشک، ترس از عوارض جانبی داروها و عدم وجود شرح وظایف مشخص میدانند. روشهای کنترل درد پس از آموزش بطور معنی داری تغییر پیدا کرد.
نتیجه گیری: با برگزاری کارگاههای آموزشی میتوان آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه کنترل درد را افزایش داد که باعث افزایش رضایت بیماران و کاهش عوارض ناشی از درد پس از جراحی می شود. |
|
واژههای کلیدی: آموزش، مدیریت درد، آگاهی، نگرش، پرستار |
|
متن کامل [PDF 525 kb]
(4917 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/3/18 | پذیرش: 1396/7/22 | انتشار: 1396/7/22
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|