تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری معنیدار خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان
|
منصوره کلهر ، گلنار مهران  |
مرکز مشاوره آموزشوپرورش شهریار، تهران، ایران ، mn_kalhor@yahoo.com |
|
چکیده: (5807 مشاهده) |
مقدمه: نقشه مفهومی ابزاری ترسیمی برای سازماندهی و ارائه دانش است. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری معنیدار خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان انجام گرفت.
روش کار: این پژوهش یک طرح شبه آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. نمونه شامل 61 دانشآموز دختر پایه سوم دبیرستان شهر کرج بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای سنجش یادگیری معنیدار و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته بود. سؤالهای آزمون بر اساس طبقهبندی حوزه شناختی بلوم (Bloom) تهیه شدند. از سؤالهای نقشه مفهومی و سؤالهای سطوح (تحلیل، ترکیب و ارزیابی) برای سنجش یادگیری معنیدار استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل و با نرمافزار Spss نسخه 5/11تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد استراتژی نقشه مفهومی باعث افزایش یادگیری درس زبان انگلیسی (026/0= p) و یادگیری معنیدار خواندن و درک مطلب انگلیسی (0001/0p=) در دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش تأثیر مثبت نقشه مفهومی بر پیشرفت و یادگیری معنادار خواندن و درک مطلب انگلیسی دانش آموزان را نشان داد. توصیه میشود دانش آموزان با بهکارگیری نقشه مفهومی موجب عمیقتر شدن یادگیری و پیشرفت تحصیلی خود شوند و مجریان، مربیان حوزه آموزش از نقشه مفهومی بهعنوان استراتژی تدریس، تکلیف یادگیری و ابزار ارزشیابی در آموزش استفاده کنند. |
|
واژههای کلیدی: نقشه مفهومی، یادگیری معنیدار، پیشرفت تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 659 kb]
(3545 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/5/4 | پذیرش: 1396/2/3 | انتشار: 1396/2/3
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|