میزان دستیابی به مهارتهای بالینی پرستاری داخلی-جراحی از دید دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 93-1392
|
شهربانو طالبی ، هادی شهرآبادی ، امین رضوانی ، محدثه محسن پور |
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران ، shtalebi12@yahoo.com |
|
چکیده: (5044 مشاهده) |
مقدمه: ارزشیابی مهارتهای بالینی کسب شده توسط دانشجویان از مسائل مهم آموزش پرستاری است، خودارزیابی وسیله مفیدی برای تعیین صلاحیتها میباشد که با رفع نواقص، توسعه حرفهای را به دنبال دارد. این مطالعه با هدف تعیین میزان دستیابی به مهارتهای بالینی پرستاری داخلی-جراحی از دید دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 93-1392 انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 70 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 93-1392 به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و 190 گزینه 4 رتبهای در خصوص مهارتهای بالینی پرستاری داخلی-جراحی بود. دادهها با نرم افزار SPSS ویرایش 20 و آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین کلی نمرات 35/75 ± 05/360 از 570 بود که در سطح خوب گزارش شد، که در این میان 4/11 درصد از دانشجویان مهارت خود را در سطح عالی، 7/75 درصد و 9/12 درصد به ترتیب مهارت خود را در سطح خوب و متوسط گزارش کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که رابطه معناداری بین نمره دستیابی به مهارتهای بالینی پرستاری داخلی-جراحی با جنسیت، وضعیت تأهل، وضعیت بومی و غیر بومی بودن، میزان علاقه به رشته پرستاری و محل سکونت وجود ندارد (05/0 < P).
نتیجه گیری: گرچه دانشجویان کسب مهارتهای بالینی را در اکثر موارد خوب و عالی گزارش کردند، ولی تعداد مواردی که دانشجویان با آن برخورد نداشته و یا کسب مهارت ضعیف اعلام شد، کم نبود. در این خصوص اتخاذ تدابیری جهت استفاده بیشتر از محیطهای بالینی آموزشی و فراهم کردن فرصتی برای تمرین بیشتر توصیه میشود.
|
|
واژههای کلیدی: مهارتها، بالینی، پرستاری، دانشجویان، خودارزیابی |
|
متن کامل [PDF 709 kb]
(2432 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/7/19 | پذیرش: 1395/7/19 | انتشار: 1395/7/19
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|