دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، zahrapurfarzad@nm.mui.ac.ir
چکیده: (7602 مشاهده)
مقدمه: امروزه مقوله رهبری در آموزش پرستاری، به ویژه در ارتباط با یادگیری بالینی مورد توجه قرار گرفته است و میتواند به میزان قابل توجهی اثربخشی آموزش بالینی را پیش بینی میکند. هدف از این مقاله، معرفی فرایند اجرایی الگوی رهبری موقعیتی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری است.
روش کار: مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که از طریق جستجوی بانکهای اطلاعات علمی Proquest، Pubmed، Elsevier، Wily، Magiran و SID با استفاده از کلید واژههای رهبری، رهبری موقعیتی، مربی بالینی، آموزش بالینی و دانشجوی پرستاری نگارش گردیده است. در نهایت 33 مقاله مرتبط با اهداف پژوهش، انتخاب و گزارش شدند.
یافتهها: نتایج حاصل تحت عناوین مفاهیم پایه الگوی رهبری موقعیتی و فرایند اجرایی الگوی رهبری موقعیتی در آموزش بالینی ارائه شده است. بنا بر رهبری موقعیتی در آموزش بالینی، میزان رفتارهای هدایت کننده و حمایت کننده مربیان بالینی، تصویرگر چهار سبک رهبری دستوری، توجیهی، مشارکتی و تفویضی است که باید متناسب با سطوح آمادگی دانشجویان انتخاب و بکار گرفته شود و هرگاه که سطح آمادگی دانشجو در انجام فعالیت خاص تغییر یافت، سبک رهبری همخوان با سطح آمادگی تغییر نماید.
نتیجه گیری: بر اساس یافتهها، ارتقاء مهارتهای رهبری مربیان پرستاری جهت اثربخشی آموزش بالینی ضروری است لذا توصیه میشود که رهبری موقعیتی در آموزش بالینی توسط مربیان بکار گرفته شود.
Ghorbani M, Ghamari Zare Z, Haghani F, Purfarzad Z. Situational Leadership in Clinical Education of Nursing Students. 3 JNE 2016; 5 (4) :8-19 URL: http://jne.ir/article-1-715-fa.html
قربانی مجتبی، قمری زارع زهره، حقانی فریبا، پورفرزاد زهرا. رهبری موقعیتی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری. 1395; 5 (4) :8-19