[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 8-19 برگشت به فهرست نسخه ها
رهبری موقعیتی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری
مجتبی قربانی، زهره قمری زارع، فریبا حقانی، زهرا پورفرزاد *
دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، zahrapurfarzad@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (1962 مشاهده)

مقدمه: امروزه مقوله رهبری در آموزش پرستاری، به ویژه در ارتباط با یادگیری بالینی مورد توجه قرار گرفته است و می‌تواند به میزان قابل توجهی اثربخشی آموزش بالینی را پیش بینی می‌کند. هدف از این مقاله، معرفی فرایند اجرایی الگوی رهبری موقعیتی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری است.

روش کار: مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که از طریق جستجوی بانک‌های اطلاعات علمی Proquest، Pubmed، Elsevier، Wily، Magiran و SID با استفاده از کلید واژه‌های رهبری، رهبری موقعیتی، مربی بالینی، آموزش بالینی و دانشجوی پرستاری نگارش گردیده است. در نهایت 33 مقاله مرتبط با اهداف پژوهش، انتخاب و گزارش شدند.

یافته‌ها: نتایج حاصل تحت عناوین مفاهیم پایه الگوی رهبری موقعیتی و فرایند اجرایی الگوی رهبری موقعیتی در آموزش بالینی ارائه شده است. بنا بر رهبری موقعیتی در آموزش بالینی، میزان رفتارهای هدایت کننده و حمایت کننده مربیان بالینی، تصویرگر چهار سبک رهبری دستوری، توجیهی، مشارکتی و تفویضی است که باید متناسب با سطوح آمادگی دانشجویان انتخاب و بکار گرفته شود و هرگاه که سطح آمادگی دانشجو در انجام فعالیت خاص تغییر یافت، سبک رهبری همخوان با سطح آمادگی تغییر نماید.

نتیجه گیری: بر اساس یافته‌ها، ارتقاء مهارتهای رهبری مربیان پرستاری جهت اثربخشی آموزش بالینی ضروری است لذا توصیه می‌شود که رهبری موقعیتی در آموزش بالینی توسط مربیان بکار گرفته شود.

واژه‌های کلیدی: رهبری موقعیتی، آموزش بالینی، مربیان پرستاری، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 533 kb]   (734 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول



DOI: 10.21859/jne-05042


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani M, Ghamari Zare Z, Haghani F, Purfarzad Z. Situational Leadership in Clinical Education of Nursing Students. 3 JNE. 2016; 5 (4) :8-19
URL: http://jne.ir/article-1-715-fa.html
قربانی مجتبی، قمری زارع زهره، حقانی فریبا، پورفرزاد زهرا. رهبری موقعیتی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری . 1395; 5 (4) :8-19

URL: http://jne.ir/article-1-715-fa.html

دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 796 queries by yektaweb 3531