[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 27-33 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و روش تدریس متداول بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری
حمیدرضا صادقی گندمانی، سارا شهبازی *، نرگس ناصری بروجنی، وحیده پویش
کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران ، shahbazi@skums.ac.ir
چکیده:   (1547 مشاهده)

مقدمه: پرورش تفکر انتقادی و مهارت‌های عملی در عرصه نظام آموزش پزشکی کشور همچنان به عنوان چالشی جدی و در خور توجه باقی مانده است. روش‌های متداول آموزشی از جمله سخنرانی که به عنوان روش غالب در نظام آموزش عالی به کار می‌رود، موجب گسترش سبک انفعالی می‌شود که مطابق آن تفکر انتقادی به معنای واقعی نادیده گرفته می‌شود. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشه مفهومی و روش تدریس متداول بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری تهران در سال 1393 انجام شده است.

روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 70 نفر از دانشجویان ترم اول دانشکده پرستاری و مامایی تهران انجام شد. دانشجویان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. محتوای آموزشی در گروه آزمون به روش نقشه مفهومی و در گروه کنترل به روش سخنرانی ارائه شد. جمع آوری داده‌ها با پرسشنامه مشخصات فردی و آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا- فرم ب در ابتدا و چهار هفته پس از آخرین جلسه آموزش انجام شد. داده‌ها با نرم افزار SPSS-V21 در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: قبل از آموزش، میانگین و انحراف معیار نمره کل تفکر انتقادی در گروه نقشه مفهومی 2/66± 9/71و در گروه سخنرانی 2/14± 9/64 بود و تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد (0/121= P)، ولی پس از آموزش نمره کل تفکر انتقادی در گروه نقشه مفهومی 2/71± 15/20و در گروه سخنرانی 2/06+± 10/25بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (0/01=P ‍). این تفاوت در تمامی مؤلفه‌ها معنی دار بود (0/003= P).

نتیجه گیری: بکارگیری راهبرد نقشه مفهومی در دانشجویان پرستاری می‌تواند منجر به توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی، به عنوان یکی از رسالت‌های مهم آموزش عالی گردد. از این رو بهتر است در آموزش بالینی پرستاری به کار گرفته شود.

واژه‌های کلیدی: نقشه کشی مفهومی، مهارت‌های تفکر انتقادی، دانشجویان پرستاری، اصول و فنون پرستاری
متن کامل [PDF 546 kb]   (705 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول



DOI: 10.21859/jne-05044


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi H, Shahbazi S, Naseri Borujeni N, Pooiesh V. Comparison of the Effects of Concept Mapping and Conventional Teaching Methods on Critical Thinking of Nursing Students. 3 JNE. 2016; 5 (4) :27-33
URL: http://jne.ir/article-1-722-fa.html
صادقی گندمانی حمیدرضا، شهبازی سارا، ناصری بروجنی نرگس، پویش وحیده. مقایسه تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و روش تدریس متداول بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری . 1395; 5 (4) :27-33

URL: http://jne.ir/article-1-722-fa.html

دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 796 queries by yektaweb 3531