بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390
|
زهرا سادات مهدیون ، علیرضا خاتونی ، علیرضا عبدی ، فرانک جعفری  |
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، akhatony@gmail.com |
|
چکیده: (5938 مشاهده) |
مقدمه: افت تحصیلی یک مشکل چند بعدی و شایع در نظام آموزشی است که باعث اتلاف هزینه، سرخوردگی و از دست دادن روحیه و رفتارهای منفی اجتماعی در دانشجویان میشود. با توجه به ضرورت شناخت عوامل موثر بر این مشکل آموزشی و بحث بر انگیز بودن نتایج مطالعات موجود در خصوص علل افت تحصیلی در مناطق مختلف، مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390 انجام شد.
روش کار: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، 33 نفر از میان 359 نفر دانشجوی پرستاری وارد مطالعه شدند. روش نمونهگیری برای گروه با افت تحصیلی (11 نفر) به صورت سرشماری و برای گروه موفق (22 نفر) تصادفی منظم بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامه روا و پایای پژوهشگر ساخته بود، که توسط نمونههای پژوهش تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای توصیفی و استنباطی و نرمافزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در این بررسی میزان افت تحصیلی با احتساب تعداد کل دانشجویان (359) و تعداد افرادی که افت تحصیلی (11 نفر) داشتند برابر با 3/06% برآورد شد. اثر علل خانوادگی برای افت تحصیلی بیشتر از علل آموزشی و فردی بود و آزمونهای آماری نشان داد که گروه موفق (بدون افت تحصیلی) با ناموفق (با افت تحصیلی) از لحاظ متغیرهای جنس (0/001> P)، محل سکونت (0/013= P)، شغل پدر (0/009= P)، برنامه ریزی برای مطالعه (0/024= P)، نگرش به آینده شغلی (0/001> P) تفاوت معنادار داشتند.
نتیجه گیری: یافتههای این مطالعه حاکی از اثرات منفی مشکلات خانوادگی، مذکر بودن، زندگی در خوابگاه دانشجویی، عدم برنامهریزی درسی و نگرش منفی به آینده شغلی، بر میزان افت تحصیلی دانشجویان پرستاری بود، لذا توصیه میشود اقدامات لازم درخصوص شناسایی دانشجویان مستعد و ارائه برنامههای مشاورهای لازم به آنها انجام گردد.
|
|
واژههای کلیدی: دانشجویان، پرستاری، وضعیت آموزشی، ترک تحصیل |
|
متن کامل [PDF 606 kb]
(2424 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/9/29 | پذیرش: 1395/9/29 | انتشار: 1395/9/29
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|